Det sosiale nettverket i en læringsplattform. En sosial nettverksanalyse av kommunikasjonen i Classfronter mellom elever og lærere i en videregående klasse
Abstract
Denne oppgaven tar for seg hvordan bruken av elektroniske kommunikasjonsverktøy i læringsplattformen Classfronter utgjør et elektronisk sosialt nettverk i en videregående grunnskoleklasse. Oppgaven beskriver strukturen til dette nettverket i forhold til egenskapene til aktørene, (elevene og lærerne), relasjonene mellom aktørene og den strukturelle oppbygningen av klassen. Denne oppgaven tar ikke for seg hvordan effekten av den sosiale samhandlingen påvirker læring eller hvorvidt læringsplattformer i skolen er bra eller ikke. Oppgaven presenterer nåværende teori og tidligere forskning som anvendes på undersøkelsen. En kvantitativ metode med innsamling av data fra elevene i klassen og en kvalitativ metode med innsamling av data fra lærerne utgjør datagrunnlaget for oppgaven. De kvantitative dataene er benyttet som grunnlag for en kvalitativ analyse av strukturene i det sosiale nettverket. Den kvalitative undersøkelsen av lærerne er brukt som et supplement til den kvantitative undersøkelsen for å beskrive interaksjonsmønstrene til lærerne i nettverket. Et av de mest spennende funnene er at det er en elev og ikke en lærer som har faglig kontakt med flest elever i det elektroniske sosiale nettverket. En videre forskning kan blant annet se nærmere på om nye teknologi medfører at elevene utveksler mer faglig informasjon seg i mellom.
Publisher
The University of BergenCopyright
The authorCopyright the author. All rights reserved