• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Mathematics
  • Department of Mathematics
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Mathematics
  • Department of Mathematics
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Videregåendeelevers strategier i brøkoppgaver. Hvilke deler av brøkbegrepet er synlige i strategiene?

Bringeland, Helen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (1.792Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/18807
Utgivelsesdato
2018-12-19
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Mathematics [801]
Sammendrag
Behr, Lesh, Post & Silver (1983) mener at rasjonale tall er blant de mest komplekse og viktigste matematiske idéene barn i grunnskolen skal lære og jeg ønsket derfor å se nærmere på brøkkunnskapene til elever etter endt grunnskole. I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke oppgavespesifikke strategier elever har i et sett med brøkoppgaver og hvilke deler av brøkbegrepet som er synlige i dem. Jeg har også fått muligheten til å sammenligne 1P- og 1T-elevers strategier og de ulike delene av brøk som synliggjøres i dem. Oppgaven bygger på Behr et al. (1983) sin modell med de fem delene av brøkbegrepet: Del-hele, måling, operator, kvotient og forhold. 42 elever har gjennomført en kartleggingsprøve med brøkoppgaver fra nasjonale prøver. Elevene hadde akkurat startet på videregående skole, etter å ha gått på ulike ungdomsskoler spredt over hele landet. En slik kartleggingsprøve er i utgangspunktet kvantitativ og gir mulighet til å sammenligne elevenes besvarelser. Etter gjennomlesing av elevbesvarelsene ble strategiene sortert, navngitt og beskrevet. Hver oppgave ga meg 3-5 ulike strategier som jeg deretter kunne analysere kvalitativt og se hvilke deler av brøkbegrepet som er synlige i elevenes tenkning. Undersøkelsen min viser at elever benytter ulike oppgavespesifikke strategier i møte med brøkoppgaver. Likevel er det ofte en eller to strategier som majoriteten av elevene velger å bruke. Dette er blitt presentert i en profil med oversikt over majoritetens strategier og brøkdelene i dem. I mange strategier blir flere deler av brøkbegrepet synlig, noe som viser at det ikke nødvendigvis går an å skille de fem brøkdelene fra hverandre i strategiene. Alle deler av brøkbegrepet er representert i elevstrategiene, noen oftere enn andre. Det er store likheter blant 1T- og 1P-elevers strategier og brøkdelene i dem, men med noen antydninger til at 1P-elever oftere benytter såkalte backup-strategier.
Beskrivelse
Revised version: some spelling errors corrected
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit