• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Research centres and projects
  • Stein Rokkan Centre for Social Studies
  • Stein Rokkan Centre for Social Studies - Working Papers
  • View Item
  •   Home
  • Research centres and projects
  • Stein Rokkan Centre for Social Studies
  • Stein Rokkan Centre for Social Studies - Working Papers
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Whole-of-Government Approach – Regulation, Performance, and Public-Sector Reform

Christensen, Tom; Lægreid, Per
Working paper
Thumbnail
View/Open
N06-06 Christensen-Lægreid.pdf (398.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/1893
Date
2006-08
Metadata
Show full item record
Collections
  • Stein Rokkan Centre for Social Studies - Working Papers [231]
Abstract
In this paper we first discuss «whole-of-government» initiatives as a reaction to the negative effects of NPM reforms such as structural devolution, performance management, and «single-purpose organizations». Second, we examine what is meant by a «whole-of-government» approach. Third, we discuss how we might interpret the concept of whole-of-government in analytical terms and the various empirical manifestations of this in different countries and within the same country. We contrast a structural approach with a cultural perspective, but also draw on a myth-based perspective. Fourth, we address the dynamics of whole-of-government measures. Fifth, we focus on what is typical for this approach as a way of regulating performance, and what the effects on performance might be, i.e. how might the approach work in practice? Finally we discuss some lessons from the whole-of-government movement. Although the paper is primarily a conceptual and explorative one, it uses examples from Australia, New Zealand, and some other countries to illustrate the points it makes.
 
I dette notatet diskuterer vi først «whole-of-government» initiativ som en reaksjon mot negative effekter av NPM-reformer slik som fristilling, mål- og resultatstyring og «singlepurpose- organizations.» Vi diskuterer hva som menes med begrepet «whole-ofgovernment » og hvordan vi kan fortolket begrepet analytisk slik det kommer empirisk til uttrykk i forskjellige land og i samme land over tid. En strukturell fortolkning holdes opp mot en kulturell forståelse, og det dras også veksler på et myteperspektiv. Dynamiske trekk ved dette reformkonseptet beskrives, og det fokuseres på i hvilken grad det kan forstås som en intern form for regulering og hvilke effekter som kan forventes på resultatoppnåelse slik konseptet fungerer i praksis. Notatet avsluttes med å diskutere noen lærdommer av dette reformtiltaket. Notatet har først og fremst en eksplorativ og begrepsdiskuterede karakter, men det trekkes også veksler på empiriske eksempler fra Australia, New Zealand og andre land.
 
Publisher
Stein Rokkan Centre for Social Studies
Series
6-2006
Working Paper

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit