Browsing Master theses by Title
Now showing items 124-143 of 193
-
Named Entity Recognition in Speech-to-Text Transcripts
(Master thesis, 2023-06-02)Traditionally, named entity recognition (NER) research use properly capitalized data for training and testing give little insight to how these models may perform in scenarios where proper capitalization is not in place. ... -
Natural Language Processing of fiscal yearly reports for use in risk assessment
(Master thesis, 2019-12-09)The stability and accuracy of products in the financial sector is maintained by various measures within each organisation in the field they operate in. After a meeting with DNB Livsforsikring, which offers insurance products, ... -
Når pasienten googler - Fastlegens opplevelser i møte med den informerte pasient
(Master thesis, 2020-07-02)Målet med denne studien var å belyse fastlegenes opplevelser med pasienters søken etter helseinformasjon på internett, hva søkingen gjorde med samspillet dem imellom, samt med rollene deres og tilliten mellom dem. Dette ... -
News Recommendation based on Human Similarity Judgment
(Master thesis, 2022-12-01)Similar item recommendation is one of the most popular types of recommender systems. As the name implies, the objective is to recommend items that are similar to a reference item. The news domain is one of the many that ... -
NewsPercept: A Simple Data Science Pipeline for Online News Perception Mining
(Master thesis, 2019-11-30)NewsPercept: A Simple Data Science Pipeline for Online News Perception Mining presenterer en forskning hvor man, ved hjelp av sentiment analyse kan trekke ut kunnskap om en bedrift eller organisasjon i en nyhetsartikkel. ... -
NRKs lokative innovasjonshistorie sett gjennom fire perspektiver 1925-2005
(Master thesis, 2019-06-26)This text treats the norwegian public broadcaster NRKs locative attributes from 1925 to 2005. The text makes use of historical methodology with innovation theory and the locative aspects of media as a interpretative framework ... -
Nudging Healthy Choices in Food Search Through Front-of-Pack Nutrition Labels
(Master thesis, 2021-06-01)Front-of-pack nutrition labels have been developed to help consumers make healthier food choices when shopping for groceries in supermarkets by making it easier to judge the healthiness of food products. The two most ... -
Nyhetenes rolle i klimadebatten
(Master thesis, 2021-06-15)Denne studien undersøker samspillet mellom nyhetsbruk og syn på klimaendringer. Medias rolle når det kommer til klimadebatten er gjenstand for stor interesse, og har utviklet seg til et stort og spennende forskningsfelt. ... -
Nyheter fortalt slik unge voksne liker det
(Master thesis, 2023-06-02)Nyhetspodkastene Aftenposten Forklart og NRK Oppdatert ligger uke etter uke på topplisten over de mest lyttede podkastene i Norge. Til tross for nyhetsformatets økende popularitet, har det til nå vært lite forskning på hva ... -
Om kringkasterne mister fotballrettighetene, mister de da alt? En analyse av fotballrettighetenes rolle i et endret medielandskap
(Master thesis, 2019-06-25)Denne oppgaven har som mål å belyse aspektene rundt fotballrettigheter i Norge i et medielandskap i endring. Lineært fjernsyn er på vei ned, mens strømming blir mer og mer populært. Dette byr også på utfordringer for den ... -
Ombord: Utviklingen av en second-screen applikasjon med utgangspunkt i minimalisme som designmal
(Master thesis, 2021-12-01)Denne oppgaven presenterer forskning som involverer design i lys av minimalisme samt en evaluering av en high-fidelity prototype for applikasjonen Ombord. Ombord er designet for NRK, med ønsket mål om å engasjere sakte-TV ... -
Overvåker og overvåket
(Master thesis, 2021-06-15)Denne oppgaven undersøker hvilke praksiser unge voksne har for å overvåke andre individer i sosiale medier, og hvordan de selv beskytter seg for slik overvåking, ofte kalt «stalking». I den sosio-tekniske konteksten som ... -
Personaliserte innholdsunivers er fremtiden: En kritisk analyse av prototypen «TV 2’s Innholdsunivers» med hybrid personalisering
(Master thesis, 2022-05-31)Mediebransjen er i stadig endring. Teknologi og fremveksten av internett har gjort det mulig for oss å konstant ha tilgang på nyheter, underholdning og hva enn vi skulle ha behov for i øyeblikket. Samtidig som at teknologien ... -
Personaliserte nyheter er ikke så vanlig som du tror. En kvalitativ studie av i hvilken grad personalisering forekommer hos Schibsted, VG og BT
(Master thesis, 2021-06-01)Følgende studie tar for seg hvordan de tre medieorganisasjonene Schibsted, VG og BT forholder seg til personalisering av nyheter i sine nettaviser. Studien undersøker hva som er årsaken til organisasjonenes holdninger til ... -
Personalized Recommendations of Upcoming Sport Events
(Master thesis, 2023-06-02)Recommender systems have emerged as essential tools for enhancing user engagement and content discovery in various domains, including the sports industry. In the context of sports viewing, personalized recommendations have ... -
PODKASTER SOM LÆREMIDDEL I HØYERE UTDANNING En kvalitativ studie av førsteårsstudenters erfaring med hybrid sjangerutforming av fagpodkast
(Master thesis, 2023-06-02)Denne masteroppgaven utforsker førsteårsstudenters erfaring med fagpodkasten Retocast. Den tematiske analysen baserer seg på empiri fra seks semi-strukturerte kvalitative intervjuer med studenter og to intervjuer med ... -
Politiker – person eller profesjon?
(Master thesis, 2020-12-19)Denne oppgaven tar for seg unge mennesker sitt forhold til personalisert politikk. Studien er basert på åtte enkeltintervjuer gjennomført våren 2020. Oppgaven tar utgangspunkt i tre klipp av Senterpartileder Trygve Slagsvold ... -
Politisk influenser-kommunikasjon på YouTube
(Master thesis, 2020-10-07)En analyse av politiske influensere sin appell på YouTube. -
«Pressen svarer på kritikk – en ny tid for norsk mediedebatt?»
(Master thesis, 2022-06-01)I lys av en økende mistillit til nyhetsmediene i flere land og bruk av mediekritikk som et politisk grep i valgkampanjer gjennom blant annet politikere som Donald Trump, står mediene i dag overfor en rekke utfordringer med ... -
"Prisen å betale" - En studie av hvordan unge voksne forholder seg til personvern på nett.
(Master thesis, 2019-06-20)Denne studien tar for seg hvordan unge voksne vurderer eget personvern på nett, og hva som påvirker disse vurderingene. Med oppgaven ønsker jeg å få en videre forståelse for hva denne «digitale» generasjonen tenker og føler ...