Browsing Master theses by Title
Now showing items 217-236 of 247
-
Tindrende lys – En kvalitativ studie av relasjonsdannelse og selvrepresentasjon på Tinder
(Master thesis, 2021-06-01)Denne masteroppgaven utforsker hvordan Tinder brukes, erfares og fortolkes som en arena for relasjonsdannelse og selvrepresentasjon. Datamaterialet tar utgangspunkt i 14 kvalitative dybdeintervjuer med mål om å gi et bilde ... -
Transgressive spillerkarakterer: Kjønnsstereotyper og giftig spillkultur rundt The Last of Us Part 2
(Master thesis, 2023-06-02)Med utgangspunkt i protagonistene Ellie og Abby, i spillet The Last of Us Part 2 (2020), undersøker jeg hvordan disse kvinnelige spillerkarakterer kan oppleves som grenseoverskridende, altså transgressive, og hvordan de ... -
Travel time prediction using historical big open data
(Master thesis, 2019-11-30)The need for travel time estimations and prediction for both transit companies and travelers are increasing. Intelligent transportation systems are often plagued by a shortage of data sources to properly assess the traffic ... -
Trender i digital nyhetslesning
(Master thesis, 2023-06-02)Denne masteroppgaven er skrevet som en avslutning for masterstudiet innen medie- og interaksjonsdesign ved Universitetet i Bergen. Oppgaven er basert på et samarbeid med Bergens Tidende (BT). Målet med prosjektet har vært ... -
Trippeldrap som underholdning og forhandling
(Master thesis, 2020-12-15)Denne oppgaven undersøker hvordan NRKs Gåten Orderud reflekterer unge voksne sin bruk av true crime. True crime sjangeren har hatt en enorm vekst de siste årene, og NRK sin satsning på gjenfortellingen av Orderudsaken har ... -
TV 2 Tok: En casestudie av TV 2 sin nyhetsformidling på TikTok
(Master thesis, 2023-06-02)Denne oppgaven er en casestudie av TV 2 sin TikTok-aktivitet. Ved å se på 1) beslutning bak valget om å ha tilstedeværelse på plattformen, 2) hvilke forutsetninger som ligger til grunn for TV 2s nyhetsformidling på ... -
TV 2’s Innholdsunivers - en vurdering av vår utviklingsprosess og prototype
(Master thesis, 2022-05-31)Masteroppgaven har som hensikt å drøfte gruppeprosjektets utviklingsprosess og resultat. Gruppeprosjektet utført som del av mastergraden har samarbeidet med mediebedriften TV 2 og hatt som målsetting å fornye TV 2 med fokus ... -
Underholdning eller Propaganda? En analyse av film som myk makt.
(Master thesis, 2022-12-01)Oppgavens ambisjon er å undersøke/belyse hvordan stormakter bruker underholdningsfilm som et politisk verktøy for myk makt og geopolitiske ambisjoner. Jeg har tatt utgangspunkt i tre av verdens største stormakter, USA, ... -
Understanding Collaboration in Virtual Labs: A Learning Analytics Framework
(Master thesis, 2022-05-31)Online education is increasing and progress within technology has inspired the development of virtual laboratories, which allow students to conduct experiments online. One of the main challenges of virtual laboratory ... -
Undersøkende journalistikk i sosiale medier; Hensyn og ansvar for barn
(Master thesis, 2023-06-15)Denne kvalitative oppgaven har som mål å undersøke i hvilken grad redaktørstyrte medier, i henhold til Vær Varsom-plakaten, tar hensyn til hvordan mindreårige kan bli påvirket ved publisering av undersøkende journalistikk ... -
Undersøkende journalistikk når journalisten blir en del av fortellingen.
(Master thesis, 2023-05-25)Denne masterleveransen består av to hoveddeler. Som praktisk prosjekt leveres boken Med Harley til Honningsvåg, på to hjul gjennom et nedstengt Norge, med tilhørende metodetekst. Den teoretiske oppgaven tar for seg ulike ... -
User-Centered Platform on Antibiotics: Design and Usability Evaluation
(Master thesis, 2023-12-01)This research aims to investigate the information patterns of antibiotic treatment using the MIMIC-III database. The study addresses three key Research Questions. RQ 1 examines the patterns of antibiotic treatment by ... -
Using content- and behavioural data for recommendations in the Norwegian news market
(Master thesis, 2023-06-02)In the news domain, the technological development has contributed to always accessible platforms with frequent publishment of articles. This leads to a vast amount of articles, in addition to a multitude of choices. ... -
Using explainable food swaps to nudge users towards more sustainable products in grocery websites
(Master thesis, 2023-06-02)The growing concern for climate issues has prompted both consumers and the grocery retail industry to prioritize environmental sustainability. This thesis aims to examine the effectiveness of nudging users towards more ... -
Using learning analytics to understand esports students
(Master thesis, 2021-06-01)Electronic sports (esports) has advanced to become a media giant and an arena for competitions and career development. Due to this growth, more focus has been given to esports research, implementation of esports throughout ... -
Using navigational tools to get around in a city with a movement-impairing disability: An autoethnographic study
(Master thesis, 2022-12-01)This thesis is an autoethnographic study about how a person with a movement-impairing disability deal with everyday events. Having a movement-impairing disability means more challenges, especially when travelling, which ... -
Vi har noe viktig å si! - En analyse av kommunikasjon om psykisk helse i sosiale medier
(Master thesis, 2019-06-19)De senere årene har det vært en oppblomstring av tema som handler om psykisk helse i media. Det meste spres og deles i sosiale media, og kanskje særlig på Facebook hvor de aller fleste privatpersoner, nettaviser og TV-kanaler ... -
Vi må get with the program, eller fuck off. En kvalitativ studie av hvordan komikere erfarer humorregime i Norge i dag.
(Master thesis, 2024-06-03)Debatten rundt humor er like dagsaktuell som den alltid har vært, både i medier og hos publikum. Med utgangspunkt i debatten rundt humor, tar denne masteroppgaven for seg hva, hvor og hvordan komikere anser de uskrevne ... -
Virtual Reality as a Digital Collaboration Tool
(Master thesis, 2021-06-01) -
Visual Analysis and Personalisation in Advertisement
(Master thesis, 2022-12-01)Advertisement is one of the primary sources of revenue for companies. Advertisement can result in increased sales for the companies by promoting their products or by hosting the advertisement of the other companies. While ...