Browsing Master theses by Title
Now showing items 50-69 of 135
-
Exploring engagement profiling in MOOCs through Learning Analytics: The Open edX Case
(Master thesis, 2021-06-01)The enormous amount of data being generated daily, requires effective and efficient ways of processing and analysing in order to extract useful information and form meaningful conclusions. Learning Analytics is a set of ... -
Exploring User Experience and Flow Indications in Mixed Reality
(Master thesis, 2021-06-01)This thesis investigates a user-centered approach to developing a Virtual Reality (VR) application and exploring Mixed Reality (MR). The intention of the VR application is to encourage cooperation and effective work, as ... -
Facebook som arena for krisekommunikasjon En analyse av Trond Giskes bruk av Facebook til krisekommunikasjon
(Master thesis, 2019-06-25)Målet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i hvordan politikere kan benytte sosiale medier til å forsvare seg under kriser og skandaler. Oppgaven har tatt utgangspunkt #metoo, og hvordan Trond Giske forsvarte seg ... -
Forskjellen mellom falske og ekte nyheter: En kvalitativ og kvantitativ analyse om hvordan unge voksne skiller mellom falske og ekte nyheter
(Master thesis, 2019-06-27)Denne masteroppgaven undersøker hvordan Nordmenn skiller mellom falske og ekte nyheter, samt hvordan en mindre gruppe Nordmenn, nemlig unge voksne skiller mellom falske og ekte nyheter. Oppgaven tar i bruk både spørreundersøkelse ... -
Fotojournalistikk på internett
(Master thesis, 2022-05-31)Fotojournalistikk er visuell journalistikk som gjennom fotografi og video forteller en historie, eller formidler et budskap. Som fotojournalist skal man skildre og dokumentere virkeligheten med bilder. I fotojournalistikken ... -
Gratis manipulasjon? En kvalitativ undersøkelse av unge spilleres bruk av Fortnite
(Master thesis, 2019-06-13)This thesis presents a qualitative study of player experience with and understanding of Fortnite. The study is important because today, the gaming industry constitutes a big commercial market and developers can, through ... -
"Greit med litt ulovlig av og til" - En studie om norsk ungdoms holdninger til, og bruk av, lovlig og ulovlig strømming av film og tv-serier.
(Master thesis, 2022-06-01)Denne masteroppgaven undersøker hvordan norsk ungdom bruker lovlige og ulovlige strømmetjenester, og hva deres synspunkter er på disse. Det er begrenset med undersøkelser som kan fortelle oss hvorfor ungdommer, spesielt i ... -
Have You Thought About This? Trust and Responsibility in News Personalization
(Master thesis, 2021-06-01)Personalization is increasingly becoming a familiar concept, regardless of industry. This thesis explores how personalized news platforms can be designed, while fulfilling the news media’s responsibility to society and ... -
Håndgripelig brukergrensesnitt i Mixed Reality
(Master thesis, 2020-08-27)I denne studien undersøker jeg hvordan man kan designe et håndgripelig grensesnitt for Mixed Reality. Prosjektet inkluderer en kartlegging av teknologi for Mixed Reality, som er tilgjengelig på markedet i dag. En sentral ... -
Heads Up! Supporting Maritime Navigation using Augmented Reality
(Master thesis, 2022-06-01)Augmented Reality (AR) is a technology that shows potential for the improvement of maritime safety. Today, the ship bridge suffers from a lack of standardization and integration. Head-Mounted Displays (HMDs) may alleviate ... -
«Hei, Google! Overvåker du meg?»
(Master thesis, 2021-06-01)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan unge mennesker i Norge og USA reflekterer rundt overvåking og personvern i bruken av smarthøyttalere. De populære enhetene med en alltid-lyttende mikrofon har ... -
Humble Bumble - Using gamification as a motivator to create environmentally friendly habits
(Master thesis, 2019-12-19) -
Hva tilbyr TikTok norske artister? En studie av hvordan norske musikkartister forholder seg til TikTok
(Master thesis, 2022-06-01)Hvordan benytter norske artister seg av TikTok som en ny sosiale medier-plattform. Det vil her bli lagt vekt på funksjonene TikTok tilbyr artistene, hvordan de interagerer med publikum og hvordan de konstruerer identiteten ... -
Hvilke kvalitetskriterier er viktige for å designe et engasjerende innholdsunivers for ulike brukerbehov?
(Master thesis, 2022-06-01)I et samfunn som er preget av en voksende medieutvikling er det avgjørende for mediebedrifter å holde seg aktuelle. I jungelen av kommunikasjonskanaler hvor blant annet strømmetjenester, TV-kanaler, nettsider og apper ... -
Hvordan inngår nyhetspodkaster i hverdagslivet til unge voksne? En kvalitativ analyse av unge voksnes bruk av nyhetspodkaster
(Master thesis, 2021-06-15)Unge voksne er aldersgruppen som konsumerer minst harde nyheter. Samtidig er dette aldersgruppen som i størst grad lytter til podkaster, også hvis det handler om nyheter eller politikk. De siste årene har norske mediehus ... -
Hypnos — Developing a Sleep Tracking System through User-oriented Media Design
(Master thesis, 2019) -
#Influencer. En kvalitativ studie av influenceres rolle i unge kvinners liv
(Master thesis, 2019)På kort tid har bloggere gått fra å være unge jenter som skriver dagbok på jenterommet, til influencere og medieaktører med millioninntekt. Det er blitt svært populært å følge med på såkalte influencere, kanskje spesielt ... -
Information Technologies for Cognitive Decline
(Master thesis, 2022-06-01)Information technology (IT) is used to establish a diagnosis and provide treatment for people with cognitive decline. The condition affects many before it becomes clear that more permanent changes, like dementia, could be ... -
Innhald som sel
(Master thesis, 2019-06-19)Betalingsmurar er blitt eit velkjend fenomen i nettaviser, og «pluss-saker» eller «berre for abonnentar» står det gjerne framfor deler av innhaldet avisa legg ut på nett. Det denne oppgåva har studert er kva innhald som ... -
Innovasjon og utvikling av TV 2: En kritisk analyse av prototypen «TV 2’s Innholdsunivers» sett i lys av Christensens innovasjonsteori og Rogers diffusjonsteori
(Master thesis, 2022-05-31)Det er store endringer i mediebransjen og det er viktig for markedsledende aktører som TV 2 å henge med på utviklingen og drive frem nye innovative løsninger. Denne masteroppgaven er en akademisk analyse av den praktiske ...