Master theses
Recent Submissions
-
LARSP, et lingvistisk kartleggingsverktøy
(Master thesis, 2023-05-15)Denne studien gjelder bruk av LARSP kartleggingsverktøy med barnehagebarn. LARSP står for Language Assessment, Remediation and Screening Procedure og den kartlegger barns lingvistiske evner ved å analysere spontan tale. ... -
Logopedisk behandling av minimalt verbale barn med autisme – En litteraturstudie
(Master thesis, 2023-05-15)Omtrent 30% av barn med autismespekterforstyrrelser utvikler aldri et funksjonelt talespråk. Dersom de har mindre enn 20 ord i sitt verbale ordforråd, blir de omtalt som minimalt verbale barn. Minimale verbale ferdigheter ... -
Den norske versjonen av setningsrepetisjonstesten Language Impairment Testing In A Multilingual Setting (LITMUS): en kvalitativ feilanalyse
(Master thesis, 2020-11-30)Sammendrag Gjennom samarbeidet Language Impairment Testing in a Multilingual Setting (LITMUS) har en rekke forskere i Europa utviklet en setningsrepetisjonstest (SR) som har til hensikt å kunne utrede utviklingsmessige ... -
Sammenhenger mellom opplevde og diagnostiserte lese- og skrivevansker blant kvinnelige innsatte i norske fengsler
(Master thesis, 2021-06-11) -
Logopedisk behandling rettet mot pasienter med unilateral recurrensparese – litteraturstudie med systematisk tilnærming
(Master thesis, 2021-05-28)Stemmevansker oppstår ved nedsettelse av stemmekvalitet, noen ganger sammen med respirasjonsvansker. Pasienter med unilateral recurrensparese opplever ofte dysfoni som forekommer i form av heshet, stemmetretthet, klumpfølelse, ... -
Undersøkelse av validiteten til spørreskjema om voksnes lesing: Screeninginstrument for å vurdere lesevansker hos voksne
(Master thesis, 2021-05-28)Spørreskjema for lesevansker hos voksne er utviklet som et screeninginstrument for å vurdere lesevansker hos voksne. Screeningsinstrument kan være nyttige å bruke for å vurdere individuelle leseferdigheter. Instrumentet ... -
Hvordan ivaretar kommunene logopedtjenester overfor voksne?
(Master thesis, 2020-07-02)Studiets hensikt er å se hvordan kommunene ivaretar logopedtjenester for voksne ved å gå igjennom deres tilgjengelige planverk og for å se om logopedtjenestens dualitet er synlig. Studiet viser ulike vansker hos voksne en ... -
Læreres kunnskap og mestringsforventning tilknyttet stamming
(Master thesis, 2020-07-02)Studiens hensikt var å undersøke om læreres kunnskapsnivå om stamming kan predikere deres mestringsforventning ved tilrettelegging for elever som stammer. Studien undersøkte også om tidligere råd fra logoped og utdanning ... -
Barns tilegnelse av konsonantklynger med /s/ og /r/: En pilotstudie
(Master thesis, 2020-07-02)Detaljert og språkspesifikk kunnskap om normal fonologisk utvikling og språklydtilegnelse er helt nødvendig for å kunne fange opp barn med språklydsvansker. Konsonantklynger forekommer hyppig både i norsk og andre språk, ... -
Utbredelse av Fiberoptisk Endoskopisk Evaluering av Svelgfunksjonen som diagnostisk verktøy for dysfagi på sykehus i Norge og i andre land
(Master thesis, 2020-07-02)Hensikt: Målet med denne studien er å kartlegge hvordan dysfagi diagnostiseres på sykehus med slagenheter i Norge, i tillegg til å sammenligne Norge med andre land. Studien har videre som hensikt å bidra til en forbedring ... -
Syntaktisk utvikling hos norske barn
(Master thesis, 2020-06-23)Det finnes lite forskning på hvordan den normale språkutviklingen foregår hos norske barn, og studiene som finnes er i stor grad gjort med små utvalg. Mer forskning trengs på dette området, slik at vi kan få et tydeligere ... -
Tidlig innsats for barn og unge som har språkvansker, dysleksi og dyskalkuli
(Master thesis, 2019-06-19)Språkvansker, dysleksi og dyskalkuli er vansker som gjør at noen barn og unge strever med å tilegne seg grunnleggende språklige og matematiske ferdigheter. Siden 2007 har tidlig innsats vært et gjennomgående prinsipp i det ... -
En norsk oversettelse og kulturell tilpasning av testverktøyet Test of Pragmatic Language, second edition
(Master thesis, 2019-06-19)Hensikten med denne studien har vært å lage en norsk tilpasning av det engelsk-amerikanske testverktøyet Test of Pragmatic Language - second edition (TOPL-2), og undersøke hvordan denne tilpasningen fungerer i et utvalg ... -
Læreres kunnskaper og mestringsforventninger tilknyttet stamming
(Master thesis, 2019-06-19) -
“De lærte meg å gå, men ikke å løpe”. En kvalitativ studie av åtte innsatte i norske fengsler og deres erfaringer med lese- og skrivevansker i opplæringssituasjoner
(Master thesis, 2019-06-19)Formålet med denne kvalitative studien har vært å få en dypere forståelse av hvordan de innsatte opplever å ha fått eller får tilrettelegging for sine lese- og skrivevansker. Studiens problemstilling er: Hvordan opplever ... -
Stemmeendring etter thyreoidektomi - Stemmeendring uten skade på recurrensnerven, og forekomst av recurrensparese ved Haukeland universitetssykehus
(Master thesis, 2019-06-19)Bakgrunn. Stemmeendring er en hyppig komplikasjon etter thyreoidektomi, også uten skade på recurrensnerven. Denne studiens overordnede hensikt var å undersøke subjektiv opplevd stemmeendring etter thyreoidektomi, uten skade ... -
Statistical Learning and Inconsistent Language Input: An Experiment in Grammar Learning.
(Master thesis, 2019-06-19)Denne masteroppgaven bygger på et eksperiment som ble utført for å undersøke robustheten ved statistisk læring. Voksne deltakere ble familiarisert med maskuline og feminine substantiver med doble kjønnsmarkeringer fra et ... -
Beliefs about and attitudes toward stuttering among high school students in Norway
(Master thesis, 2019-06-19)