• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The spelling of phonemes - An Error Analysis of Norwegian pupils' L2 English spelling with emphasis on phoneme–grapheme correspondences

Simpson, Haakon Valen Hume
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (955.0Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/19888
Date
2019-06-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [150]
Abstract
Denne masteroppgaven i engelsk lingvistikk undersøker hvordan fonemene (lydene) bak ulike grafemer (sammensetninger av bokstaver) påvirker elevers evne til å stave grafemene. Forholdet mellom fonemer og grafemer i engelsk er komplekst. En norsk elev som tilegner seg andrespråklig engelsk bruker ofte fonologiske strategier når ukjente ord skal staves, som eksempelvis å bruke andre engelske grafemer for det samme fonemet, et lignende engelsk grafem for et annet fonem, eller norske grafemer. Denne oppgaven tar for seg åtte ulike fonemer i engelsk og undersøker om de kan utløse forskjellige typer skrivefeil, om noen av dem er tydelig vanskeligere å stave enn andre, og om det er noen synlige mønstre i hva som eventuelt gjør noen vanskeligere å stave enn andre. Data fra CORYL (en samling av nasjonale prøver gjennomført av 12/13-åringer og 15/16-åringer) og en diktatprøve gjennomført i en 10. klasse danner grunnlaget for analysen. Funnene i oppgaven viser at det er stor forskjell i hvor ofte elever feilstaver ulike fonemer. Den tydeligste forklaringen for ulikheten mellom fonemer funnet her var korrelasjonen mellom hvor mange grafem et fonem kan bli stavet med, at jo færre og mer regulere grafemer som utgjør et fonem, dess sjeldnere blir fonemet feilstavet. I tillegg peker noen av funnene mot at det kan være av betydning om fonemet finnes i både førstespråket og andrespråket, eller om det kun finnes i andrespråket. Det kan også hende at elevers feilstavelser som oftest tar formen av et annet grafem som kan tilsvare det tilsiktede fonemet, men disse to indikasjonene trenger et bredere datagrunnlag enn det som foreligger her før konklusjoner kan trekkes.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit