Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøysted, Yvonne Fredriksen
dc.date.accessioned2019-06-13T01:25:08Z
dc.date.available2019-06-13T01:25:08Z
dc.date.issued2019-06-13
dc.date.submitted2019-06-12T22:00:31Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/19962
dc.description.abstractI denne studien etableres begrepet "det personlige blikket" for å undersøke hvordan borgernes bruk av personlige erfaringer og følelsesuttrykk preger medienes meningsstoff. Den avdekker dominerende tendenser knyttet til intimisering i meningsytringene som ble mest delt på sosiale medier i perioden 2016-2018. Jeg argumenterer for at bruken av dette blikket må forstås som en bevisst retorisk strategi med et mål for øye, også når det brukes av «den lille mann». 44 prosent av skribentene i utvalget tok i bruk dette blikket i sine meningsytringer, som viser at det mest populære meningsstoffet i stor grad vokser ut fra skribentenes personlige, opplevde liv og følelser. Disse tekstene er ikke nødvendigvis debattskapende, men heller preget av historier som oppfordrer oss til å applaudere og dele videre for å bekrefte vår enighet. Oppgaven åpner derfor opp for en diskusjon om hvordan den medierte offentligheten påvirkes dersom meningsstoffet som deles mest ikke fungerer som debattstartere, men heller som formidlere av personlige gleder og sorger.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.subjectjournalistikk
dc.subjectdebatt
dc.subjectretorikk
dc.subjectIntimisering
dc.subjectmeningsytringer
dc.title«Det personlige blikket»: Om bruk av personlige erfaringer og følelser i norsk samfunnsdebatt
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2019-06-12T22:00:31Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave i medievitenskap
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel