Show simple item record

dc.contributor.authorBjånesøy, Vilde
dc.date.accessioned2019-06-15T01:16:34Z
dc.date.available2019-06-15T01:16:34Z
dc.date.issued2019-06-15
dc.date.submitted2019-06-14T22:00:04Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/20053
dc.description.abstractI oppgaven tar jeg for meg begrepet «verdi av statistisk liv» i samfunnsøkonomiske analyser og om det i Norge anvendes en rimelig størrelse av verdien av statistisk liv. Mange tiltak som gjennomføres på innen transport- og miljøområdet har til formål å redusere antall dødsfall. Dette kan være tiltak som øker trafikksikkerheten eller reduserer luftforurensningen. I samfunnsøkonomiske analyser anvendes i den forbindelse begrepet verdi av statistisk liv. Mange land har anbefalinger om hvor høy verdien bør være når man gjennomfører analyser hvor liv kan gå tapt. Denne verdien varierer fra land til land. Oppgaven vil derfor ved en kvalitativ tilnærming og ta for seg generelle krav og prinsipper som bør legges til grunn for å beregne verdien av statistisk liv. For å undersøke om det i Norge anvendes en rimelig verdi av statistisk liv har jeg sammenlignet denne med andre lands offisielle verdier. Finansdepartementet anbefaler for Norge i dag en verdi av statistikk liv på 34 millioner kroner. Anslaget er basert på en norsk verdsettingsstudie som reflekterer befolkningens betalingsvillighet for en redusert risiko for å miste livet i en gitt periode. Verdi av statistisk liv i Norge ligger noe lavere enn Danmarks verdi på 41 millioner kroner og Sveriges verdi på 40 millioner kroner. Gjennomsnittverdien av statistisk liv i EU ligger på 29 millioner kroner og OECD anbefaler en verdi av statistisk liv for Norge på 46 millioner kroner. Basert på en sammenligning med andre land og i henhold til teorien om at verdi av statistisk liv bør øke med inntekt, burde Norge sin verdi av statistisk liv lagt på et høyere nivå. På en annen side ligger Norge på lavest antall drepte i vegtrafikken sammenlignet med resten av Europa. Dette kan reflektere at myndighetene vektlegger verdi av statistisk liv og prioriterer tiltak rettet mot å unngå tapte liv i trafikken. Nullvisjonen om ingen tapte liv og hardt skadde i trafikken ligger til grunn for trafikksikkerhetsarbeid i Norge. Dersom verdi av statistisk liv øker, vil det betyr at tiltak med formål om å unngå tapte liv vil bli enda høyere prioritert enn før. Ved å studere verdi av statistisk liv i nytte-kostnadsanalyser vises det at verdien inngår som en vektet komponent i nytten sammen med andre ikke-markedsgoder. Når tiltak skal implementeres ser det ut til at beslutninger ikke nødvendigvis avhenger av resultater fra nytte-kostnadsanalyser, men i større grad av politiske preferanser. Derfor kan man lure på om det egentlig er nødvendig med en verdi av statistisk liv. Alternativet hadde gjerne vært en lavere prioritet av tiltak for å redusere risiko for tapte liv i trafikken.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.titleVerdi av statistisk liv i samfunnsøkonomiske analyser
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2019-06-14T22:00:04Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave
dc.description.localcodeECON391
dc.description.localcodeMASV-SØK
dc.description.localcodePROF-SØK
dc.subject.nus734103
fs.subjectcodeECON391
fs.unitcode15-15-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record