Om kringkasterne mister fotballrettighetene, mister de da alt? En analyse av fotballrettighetenes rolle i et endret medielandskap
Master thesis
View/ Open
Date
2019-06-25Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [248]
Abstract
Denne oppgaven har som mål å belyse aspektene rundt fotballrettigheter i Norge i et medielandskap i endring. Lineært fjernsyn er på vei ned, mens strømming blir mer og mer populært. Dette byr også på utfordringer for den norske kringkasteren. Norske mediehus og kringkastere endrer retning og strategi fra tidene da «alt» var basert på lineært fjernsyn. Vi er å vei inn i et digitalt skifte. Men hvilken rolle spiller fotballrettighetene oppi alt dette? Oppgavens problemstilling er: Hvilken betydning har fotballrettighetene for norske kringkastere? For å finne svar på dette spørsmålet, har syv informanter blitt intervjuet i denne oppgaven. De har god kjennskap til dagens struktur og flere av dem er også med i selve rettighetsforhandlingene. Spørsmålene er delt inn i kategorier, som så er delt inn i fire analysekapitler. Hvert kapittel tar for seg ulike dimensjoner ved denne endringen i medielandskapet, med fokus på fotballrettigheter. I oppgaven finner vi at fotball og sport generelt er viktig for mediehusene. Gode rettigheter betyr økte inntekter og et bredt innholdsutvalg, og er med på å opprettholde et fungerende demokratisk samfunn. Derfor er også mediehusene opptatte av å beholde og styrke rettighetene de har i porteføljen sin. I tillegg ligger det store penger i fotballrettigheter. Vi finner også at lineært fjernsyn er på vei ut, mens strømming er på vei inn. De eldre ser mer på lineært fjernsyn mens de yngre benytter seg av strømmetjenester og er mer mobile. Dette har ringvirkninger og gjør at også brukervanene og bruksmønstrene endres. Mediehusene må tilpasse seg denne nye endringen. Likevel mener flere av informantene at direktesendt sport egner seg best på lineært fjernsyn. Men nye strømmetjenester og også de store tech-selskapene vokser frem og kjøper rettigheter. Det blir vanskeligere å konkurrere om fotballrettigheter når det blir enklere for andre å kjøpe og forvalte dem. Dette gjør at flere mediehus står i fare for å miste viktige fotballrettigheter. Tech-selskapene begynner å snuse på sportsrettighetsmarkedet i Europa, og da må vi se hvordan de norske mediehusene skal jobbe for å unngå at det skal bli en enkel kamp for de globale aktørene.