Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLindstrøm, Eirik Larsen
dc.date.accessioned2019-06-27T00:32:05Z
dc.date.available2019-06-27T00:32:05Z
dc.date.issued2019-06-27
dc.date.submitted2019-06-26T22:00:08Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/20468
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å identifisere- og eventuelt kvantifisere effekten av Ubers etablering i Oslo på drosjeprisene i de berørte områdene. Med dette som utgangspunkt har jeg anvendt et diff-in-diff-design i forsøket på å estimere en priseffekt av etableringen. Det blir i tillegg kontrollert for faktorer som antas å påvirke drosjesentralenes priser, i den hensikt å fange opp variasjon som potensielt kan bidra til brudd på felles trend-antagelsen. Datamaterialet består av gjentatte observasjoner av i alt 39 drosjesentraler i perioden 2012-2017, fordelt på 8 fylker. Sentralene som inngår i analysen er alle drosjesentralene i Norge som er unntatt prisregulering i observasjonsperioden. Sentralene deles inn i to grupper; sentralene som antas berørt av Ubers etablering og sentralene som ikke antas berørt av Ubers etablering. Henholdsvis kontroll- og tiltakssentraler. Prisene av interesse er sentralenes referansepris og gjennomsnittspris takstsett. Hvor sistnevntes størrelse er avhengig av hvilket takstsett som er gjeldene på et gitt tidspunkt. Dette kan variere fra drosjesentral til drosjesentral. For å kunne sammenligne priser for identiske turer har det derfor blitt valgt fire ulike tidspunkt hvorpå gjennomsnittsprisen for gjeldende takstsett har blitt sammenlignet. I hovedanalysen finner jeg en signifikant negativ effekt av Ubers etablering på gjennomsnittsprisen til takstsettet som gjelder for onsdag morgen. I tillegg finner jeg indikasjoner på en negativ effekt på den samme prisstørrelsen gjeldende for natt til søndag. Resultatene kan likevel ikke tolkes kausalt, da resultatene fra diverse placebotester også finner signifikante positive effekter av Ubers etablering hos kontrollsentralene. Resultatene taler dermed for at man har brudd på den sentrale forutsetningen om felles prisutvikling for kontroll- og tiltakssentralene dersom Uber aldri etablerte seg i Oslo. Databehandlingen og produksjon av tabeller har blitt gjort ved hjelp av Excel. Produksjon av figurer og selve estimeringen er gjennomført ved hjelp av STATA.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.subjectUber
dc.subjectDrosje
dc.subjectTaxi
dc.titleUtradisjonell konkurranse i den tradisjonelle drosjenæringen
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2019-06-26T22:00:08Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave
dc.description.localcodeECON391
dc.description.localcodeMASV-SØK
dc.description.localcodePROF-SØK
dc.subject.nus734103
fs.subjectcodeECON391
fs.unitcode15-15-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel