Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUlvik, Marit
dc.contributor.authorSmith, Kari
dc.date.accessioned2019-11-07T12:22:35Z
dc.date.available2019-11-07T12:22:35Z
dc.date.issued2018
dc.PublishedUlvik M, Smith KS. Lærerutdanneres profesjonelle utvikling. UNIPED. 2018;41(4):425-440eng
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/20958
dc.description.abstractMens læreres profesjonelle utvikling jevnlig har blitt behandlet i forskningslitteraturen, er interessen for lærerutdanneres utvikling av nyere dato. Å være lærerutdanner beskrives som en kompleks rolle der en både skal fungere som praktiker og forsker. Ingen er utdannet for oppgaven, og mye av jobben må læres underveis. Lærerutdanneres profesjonelle utvikling blir desto viktigere. Samtidig er det få studier som sier noe om hva denne utviklingen kan bestå i. Denne artikkelen presenterer og diskuterer den norske delen av en internasjonal survey som handler om lærerutdanneres profesjonelle utvikling. Undersøkelsen inneholdt spørsmål med både kvantitative og kvalitative svaralternativ, og målet med studien var å lære mer om lærerutdanneres behov og muligheter for profesjonell læring. Våre funn viser at lærerutdannere gjerne vil utvikle seg, men til tross for ulike erfaringer og kunnskaper uttrykker de først og fremst behov for å utvikle forskningskompetanse. De synes å leve opp til nasjonale og institusjonelle forventninger der det er publikasjoner som betyr noe både ved ansettelse og opprykk. Dette medfører at det blir mindre oppmerksomhet rettet mot undervisningsdelen av jobben. Mangel på tid er det største hinderet for å kunne utvikle seg profesjonelt.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherUniversitetsforlageteng
dc.rightsAttribution CC BYeng
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/eng
dc.subjectlærerutdannereng
dc.subjectprofesjonell utviklingeng
dc.subjectspørreundersøkelseeng
dc.subjectlærerutdanningeng
dc.titleLærerutdanneres profesjonelle utviklingeng
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.date.updated2019-09-04T07:39:29Z
dc.description.versionpublishedVersion
dc.rights.holderCopyright 2018 The Authorseng
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-04-05
dc.identifier.cristin1638143
dc.source.journalUNIPED


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution CC BY
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution CC BY