Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLønøy, Kathrine Klepsvik
dc.date.accessioned2020-01-30T04:09:42Z
dc.date.available2020-01-30T04:09:42Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2020-01-29T23:00:05Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/21359
dc.description.abstractPå kort tid har bloggere gått fra å være unge jenter som skriver dagbok på jenterommet, til influencere og medieaktører med millioninntekt. Det er blitt svært populært å følge med på såkalte influencere, kanskje spesielt blant unge kvinner. Mange uttrykker bekymring for influencernes potensielle påvirkningskraft på unge mediebrukere. Mens influencere kritiseres for å påvirke følgerne negativt, beskrives følgerne på sin side som lettpåvirkelige. Er egentlig influencerne så farlig som det virker som at mange tror? Masteroppgavens problemstilling er «Hvilken rolle har influencere i unge kvinners liv?». Denne oppgaven undersøker unge kvinners erfaringer med influencer-fenomenet. Målet med studien er å få et innblikk i hvordan unge kvinner i alderen 20-25 år oppfatter og forholder seg til influencere. Oppgaven vil forsøke å gi en bedre forståelse av både influencer-fenomenet i seg selv og hvordan mediebrukerne interagerer med det. Studien bygger på kvalitative dybdeintervju med unge kvinnelige følgere, supplert med skjermbilder av influencere, tatt av informantene selv. For å forstå hvilken rolle influencere egentlig har i unge kvinners liv, har jeg undersøkt fem sentrale aspekter ved det å følge influencere: Hvordan informantene følger influencerne, hvorfor informantene følger influencere, hvordan influencere fremstår som troverdige og autentiske, informantens holdninger til influencermarkedsføring, og tilslutt hvilke erfaringer informantene har med påvirkning fra influencerne og i hvilken grad de selv opplever at influencere har en stor påvirkningskraft. Analysen viser at det å følge en influencer er en kompleks medieerfaring, hvor alle aspekter må forstås i sammenheng med hverandre.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectInfluencer
dc.subjectblogg
dc.subjectsosiale medier
dc.title#Influencer. En kvalitativ studie av influenceres rolle i unge kvinners liv
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2020-01-29T23:00:05Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave i medievitenskap
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel