Personvernforordningen artikkel 6 og bruk av personopplysninger til atferdsbasert markedsføring: Er Facebook sin behandling av brukernes personopplysninger lovlig i gjeldende rett?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/21453Utgivelsesdato
2019-12-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Law [2651]
Sammendrag
Oppgaven ser nærmere på kravet om lovlig behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 i sammenheng med bruk av personopplysninger i digital markedsføring. Oppgaven tar stilling til om Facebook sin benyttelse av brukernes personopplysninger har rettslig grunnlag i gjeldende rett. Oppgaven gjør rede for vilkårene i artikkel 6 nr. 1 bokstav a, b og f, og konkluderer med at Facebook ikke oppfyller vilkårene for lovlig behandling i noen av disse tilfellene. Det tas til orde for en mer spesialisert lovgiving om atferdsbasert markedsføring på internett. The thesis examines the requirement of lawful processing in the General Data Protection Regulation article 6 in relation to the processing of personal data for use in digital advertising. The thesis examines whether Facebook have legal grounds for the processing of their users personal data. The thesis analyses the different legal grounds in article 6(1)a, b and c in the GDPR. It is concluded that Facebook's processing of personal data for behavioural targeting isn't lawful. The thesis argues for more specialized regulation of behavioural target online.