Musikkterapi og skoledeltakelse for ungdommer med barnevernsbakgrunn – en casestudie
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/22340Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
10.18261/ISSN.1891-1838-2019-01-02-04Sammendrag
Denne artikkelen er en casestudie av et musikkprosjekt på ungdomstrinnet rettet mot ungdommer med barnevernsbakgrunn. Målet for prosjektet var å undersøke hvordan musikkterapi, med en tverrfaglig og tverretatlig målsetting, kan bidra til å bedre skolens psykososiale miljø og med det fremme elevenes skoletrivsel. Vi har intervjuet skoleansatte som forteller om sine erfaringer fra musikkprosjektet. Kvalitative funn inkluderer følgende temaer: musikkterapi fremmer relasjonsarbeid, frirom for opplevelse av mestring, medbestemmelse og samhandling og utfordringer med gjennomføring av musikkprosjektet. I drøftingen ser vi på musikkterapi som en helhetlig tilnærming til skolens forebyggende folkehelsearbeid der det felles målet er å bygge bro mellom individuelle og gruppeorienterte tiltak (Helsedirektoratet, 2019). Ut fra teorigrunnlag og analyse av data utledes tre musikkterapeutiske strategier som kan være retningsgivende for videre praksis- og forskningsutvikling innen feltet. De tre strategiene, kalt personorientert strategi, gruppestrategi og samhandlingsstrategi, gir musikkterapeuten varierte rollemønstre med tilhørende funksjoner.