dc.contributor.author | Risnes, Hanna Valle | |
dc.date.accessioned | 2020-05-30T04:47:16Z | |
dc.date.available | 2020-05-30T04:47:16Z | |
dc.date.issued | 2020-05-30 | |
dc.date.submitted | 2020-05-29T22:00:04Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/22427 | |
dc.description.abstract | Dette masterprosjektet utforsker sosiale medier og dens effekt på videregående elever sin motivasjon til å lære engelsk. Den tar for seg elever sin egen oppfatning av motivasjon i sammenheng med ulike motivasjonsteorier sine rammeverk. Dette er hovedsakelig gjennom The L2 Motivational Self System og Self-determination Theory som legger grunnlaget for data innsamlingen og analysen. Målet med studien var å utforske flere aspekter som kan være med å påvirke og utforske sosiale medier sin innvirkning på elevenes motivasjon til å lære engelsk. Den tar først for seg hvor motivert elevene er til å lære engelsk. Videre ser den på elevenes bruk av sosiale medier til å lære engelsk. Og til slutt, elevenes egen oppfattelse av påvirkningen sosiale medier har på deres motivasjon til å lære engelsk. Datainnsamlingen er basert på Mixed Method, med både kvantitativ og kvalitativ data innsamling og analyse. Den kvantitative dataen er konsentrert i en spørreundersøkelse som tar for seg elevenes motivasjon og bruk av sosiale medier. Den kvalitative dataen er fra ett spørsmål i undersøkelsen og semistrukturerte intervjuer. Spørreundersøkelsen var gjennomført på to klasser, en fra første og en fra andre klasse på videregående i Bergen, Norge. Til sammen svarte 55 elever på spørreundersøkelsen og fire av disse ble intervjuet. Prosjektet viser til at sosiale medier har en effekt på elevenes motivasjon til å lære engelsk. Resultatene indikerer at elevene er i stor grad motivert til å lære engelsk. Videre sees dette i sammenheng med elevenes bruk av sosiale medier til å lære engelsk. Det siste punktet referer til elevenes oppfatning til hvordan sosiale medier har en påvirkning på deres motivasjon. Resultatene som er gitt over, gir indikasjon på at sosiale medier i stor grad har en påvirkning på elevenes motivasjon. | en_US |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | Motivasjon | |
dc.subject | Didaktikk | |
dc.subject | Sosiale medier | |
dc.subject | Engelsk | |
dc.title | Social media and its effect on EL motivation. A mixed method study on upper secondary school students | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2020-05-29T22:00:04Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Engelsk mastergradsoppgave | |
dc.description.localcode | MAHF-ENG | |
dc.description.localcode | MAHF-LÆFR | |
dc.description.localcode | ENG350 | |
dc.subject.nus | 711124 | |
fs.subjectcode | ENG350 | |
fs.unitcode | 11-20-0 | |