Samarbeid og kommunikasjon i distribuerte operative team ved den medisinske nødtjeneste: En kvantitativ feltstudie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/22554Utgivelsesdato
2020-06-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [62]
Sammendrag
I medisinske nødtjenester står kommunikasjon, samarbeid og effektivitet sentralt for å redde liv. Tidligere studier på team har lagt grunnlaget for et teoretisk rammeverk rundt tre koordinerende mekanismer; Delte mentale modeller (DMM), tillit og lukket kommunikasjonskrets (LKK). Det antas at disse mekanismene vil skape teamarbeid gjennom teamprosesser; atferdsmønstre som vil føre til effektivt samarbeid, og i tur positive utfall. Majoriteten av tidligere forskning har vært rettet mot studier av samlokaliserte team i en simulert setting. Hensikten bak den inneværende studien var å undersøke effekter av de koordinerende mekanismene, så vel som teamprosesser på utfall i en distribuert teamsetting innen virkelige operasjoner. For å avdekke effekter av mekanismene, både direkte og gjennom teamprosesser, ble det utført målinger av subjektive vurderinger av situasjonsforståelse, teamets prestasjon og oppdragets kompleksitet. Vurderingene ble gjort av ressursoperatører i akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) på Haukeland Universitetssykehus. Frekvens av teamprosesser ble målt basert på lydlogger mellom operatørene og ambulansepersonell. Resultater fra sti-analyser viste signifikante positive relasjoner mellom DMM og teamprosesser, situasjonsforståelse og prestasjonsvurdering, så vel som en negativ relasjon til opplevelse av oppdragets kompleksitet. LKK viste også signifikante positive relasjoner til teamprosesser, men ikke til utfall. Ingen assosiasjoner ble funnet for tillit. Teamprosesser viste heller ingen effekt på utfallsmål. Funnene utvider tidligere empiri ved å demonstrere betydningen av DMM for distribuerte teammedlemmer. Manglende innvirkning av teamprosesser på utfall indikerer at disse er mindre relevante i en distribuert teamsetting. Communication, cooperation and effectiveness are key for saving lives in emergency medical services. Previous studies on teams has laid the basis for a theoretical framework consisting of three coordinating mechanisms; Shared mental models (SMM), trust and Closed loop- communication (CLC). It is expected that these mechanisms will expedite teamwork through team processes; behavioral patterns for effective cooperation and successful outcomes. The majority of research has been directed towards studying co-located teams in simulated scenarios. The purpose of the present study is to examine effects of the coordinating mechanisms as well as team processes on outcomes in a distributed team setting within real operations. To uncover the effects of SMM, trust and CLC directly, as well as through team processes, measures of subjective assessments of situational understanding, team performance and mission complexity were conducted. Assessments were made by operators working in a local emergency medical call center. Frequencies of team processes were measured based on audio recordings between operators and paramedics on active duty. Results from path-analysis indicated positive associations of SMM on team processes, situational understanding and performance, as well as a negative relation to perceived mission complexity. CLC also related positively to team processes, but outcomes were unaffected. No associations were found for trust. The results also uncovered a lack of effects on outcomes from team processes. These findings expand earlier knowledge by displaying the importance of SMM for distributed team members. Missing impact from team processes indicates that these are less relevant in a distributed setting.