Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLunde, Linnea Marie Holst
dc.date.accessioned2020-06-26T04:30:52Z
dc.date.available2020-06-26T04:30:52Z
dc.date.issued2020-06-25
dc.date.submitted2020-06-24T22:00:49Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/23014
dc.description.abstractDenne oppgaven har kartlagt utbredelsen av leksehjelp i matematikk og årsaker til at elever på videregående skoler bruker det. Data ble samlet inn fra elever gjennom et elektronisk spørreskjema. Utvalget var elever som hadde matematikk i inneværende skoleår. Studien viser at svært mange elever på videregående skoler har god tilgang på leksehjelp i matematikk. Trass dette ble det funnet at kun 11% av respondentene brukte leksehjelp i matematikk da undersøkelsen ble gjennomført. De aller fleste av disse hadde brukt leksehjelp tidligere. Leksehjelp blir brukt fordi elevene vil bli bedre i og vil lære mer om matematikk, og fordi de trenger et sted å arbeide med matematikk. De har valgt tilbudet de bruker på grunn av venner som bruker samme tilbud, det er gratis og at det har et godt rykte. Den viktigste årsaken til å ikke bruke leksehjelp er at man ikke har tid og at man er fornøyd med undervisningen på skolen. Resultatene viser at bruk av leksehjelp påvirkes i noen grad av kjønn, fagretning, avstand mellom skole og leksehjelp og at man blir motivert av å klare oppgaver. Derimot ble det ikke funnet sammenheng mellom bruk av leksehjelp og klassetrinn, generell motivasjon i matematikk eller påvirkning fra familie og lærere. Undersøkelsen viser at elevene har ulike forventninger til lærer på skolen og hjelper på leksehjelp når det gjelder vurdering og autonomi.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergenen_US
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectleksehjelp
dc.subjectvideregående skole
dc.subjectVGS
dc.subjectmatematikkdidaktikk
dc.subjectkvantitativ
dc.subjectlekser
dc.titleLeksehjelp i matematikk - En kvantitativ studie av elever ved videregående skoler
dc.title.alternativeHomework tutoring in mathematics - a quantitative study of high school students
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-06-24T22:00:49Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave i matematikken_US
dc.description.localcodeMAT399K
dc.description.localcodeMAMN-MAT
dc.description.localcodeMAMN-LÆRE
dc.subject.nus753109
fs.subjectcodeMAT399K
fs.unitcode12-11-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel