• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Geophysical Institute
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Geophysical Institute
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Miljøpåvirkninger fra produksjon og bruk av hydrogen i maritim transport

Myhre, Simen Tolås
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (4.691Mb)
master thesis (505.6Kb)
master thesis (5.361Mb)
master thesis (501.8Kb)
master thesis (5.377Mb)
master thesis (1.086Mb)
master thesis (1.062Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/23120
Date
2020-07-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [27]
Abstract
I denne studien er hydrogen foreslått som et alternativt drivstoff for maritim transport. Miljøpåvirkninger fra å erstatte konvensjonelle fossile brensler i sjøtransport med hydrogen vurderes ved å utføre en livssyklusvurdering av hele transportlivssyklusen. Systemet dekker påvirkninger knyttet til både infrastruktur, fartøy og drivstoff. Bare fullstendige referanser av fyringsoljer, flytende naturgass og hydrogen har vært mulig å oppdrive og begrenser derfor studiet. Batterier blir også vurdert, men bare som en ekstra kraftgenererende enhet i hybridsystemer, da de har en mangel på energi per vektenhet sammenlignet med andre drivstoff. LCAen som er gjennomført i denne studien involverer flere påvirkningskategorier inkludert: forsuring, abiotisk uttømming (av fossilt brensel), overgjødsling, økotoksisitet (gjelder både ferskvann, sjø og land), globalt oppvarmingspotensial, menneskelig toksisitet, nedbryting av ozonlag og fotokjemisk oksidasjon. Energibruk for de forskjellige drivstoffene blir undersøkt ved beregning av kumulativt energibehov. Som resultatene antyder, kan erstatning av deler av den nåværende drivstoffblandingen i sjøtransport med hydrogen føre til en betydelig mindre innvirkning på miljøet. Nytten av å bruke hydrogen i sjøtransport er imidlertid sterkt avhengig av tilgangen til et rent drivstoff. Siden produksjonsnivåene er lave i tillegg til sikkerhetsrisikoer for bruk av hydrogen ombord på skip, er det nødvendig å fortsette å utvikle hydrogenteknologien på både en kostnadseffektiv og energieffektiv måte for å konkurrere med velutviklede teknologier.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit