Browsing UPED-skrift by Issue Date
Now showing items 21-40 of 146
-
Sammenligning av eksisterende mastergradsveiledning ved Institutt for administrasjons- og organisasjonsvitenskap og Institutt for fysikk og teknologi
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)A comparative study of master thesis tutoring at two departments at the University of Bergen, Norway, i.e. Department of Administration and Organization Theory (Faculty of Social Sciences) and Department of Physics and ... -
Forskningsmøtene ved Seksjon for allmennmedisin
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)The structure and function of research meetings at the Section for General Practice at the University of Bergen are described in this article. The empirical basis is an interview with two participants, and results from ... -
Studenters nytte av et veiledningshefte i Investering og finansiering ved BI Stavanger
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005) -
Interaction between supervisor and student - study of a meeting
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)This study was done as a part of a course in “Forskerveiledning på Master og PhD nivå”. The relationship between a supervisor and the student has been claimed as the variable that is most important for the research process ... -
"It’s a question of TRUST" Evaluering av bruk av dataprogram i undervisningen på 100-nivå
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005) -
"We learned more from a three-minute record than we ever learned in school"
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)The main question of this essay is: To which extent is the fact that we live in an information and media society consequential for the ways teaching is done in media studies? More precisely: How should media products be ... -
Utvikling og læring i emnet MAR211 Marin floristikk og faunistikk
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)The course MAR212 Marine floristics and faunistics is compulsory for master students of the Master's Programme in Marine Biology - Marine Biodiversity, at the University of Bergen. It is offered as a field course during ... -
Studentenes erfaring med veiledning. Semesteroppgaver for bedring av sluttkarakterer i MNF 115.
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)MNF 115 “Natural science perspective on sustainable development” is an inter-faculty course for about 50 students. The course normally gets high student rating on general content and lectures, but low rating on student ... -
Utvikling av undervisning i embryologi (fosterlære) for odontologistudentene ved Seksjon for Anatomi og Cellebiologi
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)Seksjon for anatomi og cellebiologi, institutt for biomedisin, tilbyr undervisning i human embryologi (fosterlære) til ulike studentgrupper som odontologi-, medisiner- og tannpleierstudenter. Undervisning er basert på ... -
Dramatisk undervisning i høyere utdanning: Modulen ”Øvelser i gruppeprosesser” i Master i pedagogikk ved Universitetet i Bergen
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)Denne artikkelen presenterer modulen ”øvelser i gruppeprosesser” i Master i pedagogikk, ved Universitetet i Bergen, Norge. Modulen hadde som mål å trene studentenes veiledningsferdigheter samt forbedre gruppeinteraksjonen. ... -
En refleksiv modell for mastergradsveiledning
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)Three ideal categorizing models for tutoring master students have been proposed by Dysthe et al.: the teaching model, the apprentice model and the partner model. Based on a comparative study of master thesis tutoring at ... -
Forbedringsorientert individualisert studentevaluering ved Institutt for samfunnspsykologi
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005) -
Erfaringer med gruppeveiledning av mastergradsstudenter ved Institutt for biologi
(UPED-skrift nr. ?/2006, Working paper, 2006)I dette prosjektet ble det gjennomført gruppeveiledning av mastergradsstudenter i fiskeribiologi ved BIO. Artikkelen omtaler og drøfter erfaringene fra gruppeveiledningen. -
Gruppeveiledning av doktorgradstipendiater i en forskningsgruppe
(UPED-skrift nr. ?/2006, Working paper, 2006)Formålet med denne studien var å stimulere den vitenskapelige kommunikasjonen mellom forskningsgruppens medlemmer, samt å forbedre og effektivisere forskningsveiledningen. En sentral problemstilling var om det er mulig å ... -
Å lære å gi og motta konstruktiv kritikk gjennom medstudentvurdering
(UPED-skrift nr.1/2006, Working paper, 2006)Jill Walker har tatt i bruk medstudentvurdering, der studenter i samme kurs vurderer utkast til hverandres oppgaver og der vurderingen teller 40% av den endelige karakterfastsettelsen. Hun beskriver grundig hva studentene ... -
Nytte og glede følges ikke alltid ad
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Bjørg Ladehaug har ansvaret for 15 medisinerstudenter i to uker ved kvinneklinikken der de må være meget oppmerksomme på å ikke gi pasientene (fødende kvinner) for stor belastning med tilstedeværende studenter. Hun rapporterer ... -
Om integrering av skriveøvelser i undervisningen
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Gisle Selnes har hatt som mål å integrere studentenes skriving og muntlige presentasjoner i den ”sikkert til tider noe søvndyssende talestrømmen fra foreleseren” i sin undervisning i et fordypningsemne i latinamerikansk ... -
"Man lærer best ved å lære bort synes jeg". Røynsler med medstudentrespons ved Historisk institutt våren 2004.
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Frode Ulvund tar opp studentenes erfaringer med å kommentere medstudenters fagtekster, med utgangspunkt i en studentevaluering. Han peker på to viktige forbedringsområder for denne praksisen: studentenes motivasjon og ... -
An experiment to improve scientific communication skills amongst Norwegian students
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Hilary Birks summerer opp 15 års erfaring med en student-/stipendiat-/postdoc-/ kollegagruppe på Botanisk institutt. Hver 3. uke har de hatt lunsjmøter med faglige presentasjoner og livlige diskusjoner på engelsk. Hun viser ... -
Examen philosophicum – fra et historisk til et tematisk studium
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Lars Svendsen har skrevet ny lærebok for Examen philosophicum (spesielt tilpasset alfakurset på HF ved UiB) og redegjør for valget om å skrive boken med stoffet organisert tematisk heller enn som en historisk fortelling ...