Show simple item record

dc.contributor.authorLangeland, Fredrikeng
dc.date.accessioned2008-05-28T11:08:23Z
dc.date.available2008-05-28T11:08:23Z
dc.date.issued2008eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/2685
dc.description.abstractDet som har inspirert meg til å skrive denne oppgaven, er lang tids fascinasjon for kulturelle konstruksjoner av maskulinitet i sport og populærkultur. Svært ofte når jeg blar opp i en avis eller ser en film, blir jeg slått av den massive fokuseringen på og heroiseringen av idealiserte maskulinitetsposisjoner. Ingen kan i dag unngå å legge merke til mediesportens dominerende posisjon i det samtidige mediebildet, og at de maskuline idealene er spesielt fremtredende i sporten. Som den australske maskulinitetsforskeren Raewyn Connell hevder i boken Masculinities, har sport i det moderne vestlige samfunnet den ledende rollen i konstruksjonen av maskulinitet (Connell 1995: 54).1 Mediesporten kretser rundt representasjoner av idrettsutøvernes kropper. Den idealiserte maskuline kroppen i mediesport og populærkultur er en hvit, vestlig, heteroseksuell kropp som er usårbar og i kontroll – en hard kropp. Men den harde kroppen har sprekker som konstant truer dens suverenitet. På tross av at man kan fantasere om denne kroppens ugjennomtrengelighet, er det alltid en risiko for at den kan være tilgjengelig for andres blikk eller begjær. Den harde kroppen er potensielt sårbar.no_NO
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleHarde kropper En kulturvitenskapelig analyse av maskulinitetskonstruksjoner i Dagbladets Sportmagasinetnob
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.rights.holderThe authoreng
dc.description.localcodeMAHF-KUVI
dc.description.localcodeKUVI350
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Kulturvitenskap: 060
fs.subjectcodeKUVI350


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record