• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Semantisk annotering av læringsmateriale. Hvordan gjenbruk av ressurser i diskusjonsforumer hjelper studenter i deres kollaborative læringsprosess

Persen, Richard
Master thesis
Thumbnail
Åpne
45613395.pdf (1.910Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/2864
Utgivelsesdato
2008-05-15
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Information Science and Media Studies [734]
Sammendrag
For å kunne gjenbruke ressurser fra tidligere semesters diskusjoner ble det utviklet et system for semantisk annotering av innlegg i diskusjonsforumer. Dette systemet, kalt AnnForum (Annotating Discussion Forums), benytter seg av en konseptuelldomenemodell og en nøkkelord gjenkjenner til å klassifiserer innlegg fra tidligere semestres diskusjonsforumer. Disse innleggene kan da gjenbrukes som nye læringsressurser i det nåværende semesteret, noe som fører til mindre duplisering av informasjon, ved at man får muligheten til å benytte seg av det som andre allerede har lært og erfart.Tidligere systemer har vist at brukerne som regel ikke er motiverte nok til å manuelt tilordne innlegg i henhold til konsepter i domenemodellen. AnnForum tilbyr derfor en dynamisk klassifisering av nye innlegg i henhold til konseptene i domenemodellen.Dette har den fordelen at systemet ikke forstyrrer læringsprosessen til brukerne.For å teste ut systemet, ble det foretatt seks eksperimentelle evalueringer opp mot studenter som hadde tatt kurs relatert til kunstig intelligens. Disse evalueringene fokuserte på brukervennlighet og brukbarhet sett i en læringssammenheng.Datainnsamlingen ble gjort i form av observasjoner og intervju, og resultatet viste at respondentene likte funksjonaliteten som AnnForum tilbydde, hovedsaklig fordi at de fikk en oversiktlig og enkel tilgang til ressurser som kunne være relevante for den nåværende diskusjonen.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
The author
Copyright the author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit