Om individuell kundebehandling i forbrukerforhold : med særlig vekt på veilednings- og tilpasningsplikt etter pakkereiseloven
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/2961Utgivelsesdato
2008-11-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Law [2653]
Sammendrag
Hovedproblemstillingen i denne oppgaven er i hvilken grad en selgers kjennskaptil forhold ved den konkrete kunden utløser en plikt til individuell behandling av denne ved kjøp av masseproduserte standardprodukter. Jeg ser på spørsmålet i forhold til forbrukerkjøp.I oppgavens del 1 vil jeg særlig se på i hvilke tilfeller det foreligger en veiledningsplikt, i form av opplysningsplikt eller frarådningsplikt overfor den enkelte. Jeg vil også se på i hvilke tilfeller selger har en plikt til å tilpasse vareneller tjenesten ut fra den aktuelle forbrukerens ønsker og behov.Jeg vil i oppgavens del 2 ta for meg spørsmålet om opplysnings- og frarådningsplikt, og tilpasningsplikt overfor den enkelte forbruker i forhold til pakkereiser.Til slutt i oppgaven vil jeg se på rettsvirkningene av brudd på den individuellebehandlingsplikten.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
Copyright the author. All rights reservedThe author