Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMongstad, Åshildeng
dc.date.accessioned2008-11-18T08:54:11Z
dc.date.available2008-11-18T08:54:11Z
dc.date.issued2008eng
dc.date.submitted2008-05-21eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/3022
dc.description.abstractTittelen på avhandlingen antyder at det i utgangspunktet ervanskelig å kunne leve av å være frilansmusiker i Norge i dag,og studien har vært et forsøk på å beskrive de strategier og valgfrilanserne gjør for å prøve å leve som musiker. Jeg har sett påhvordan frilanserne får spilleoppdrag når jobbene ikkeannonseres i stillingsannonser; Hvordan fungerer denne formenfor arbeidsformidling? Avhandlingen har avdekket atspillejobbene distribueres gjennom frilansernes sosiale nettverk.Den enkelte aktør er avhengig av å besitte sosial kapital i formav bekjentskaper og et bredt sosialt nettverk, og gjennom dissekanalene få informasjon og tilgang på jobber.Gjennom å dele frilansernes karriere inn i tre analytiske stadier,har jeg sett på hva som er de mest essensielle strategiene i deulike fasene av karrieren. I utprøvingsfasen er det viktig åbegynne arbeidet med å etablere relasjoner. Da er en avhengigav å ha inntrykkskontroll og gi et godt inntrykk til de ulikeaktørene, og spille rollen som er forventet ut fra de sosialekodene som gjelder. I etableringsfasen jobber aktørene videremed å bygge opp sitt sosiale nettverk og posisjonere seg inettverket. Her finnes det ulike strategier å ta i bruk, menviktigst er det å ha relasjoner til ulike aktører, slik at mulighetenfor å aktivisere en relasjon er der om vedkommende skulle habehov for det. Det er også vesentlig å ha flere bein å stå på somuttøver, både i form av flere kontakter, men også ved kunnespille flere instrumenter eller ha andre tjenester å tilbynettverket.Jeg har sett på frilansernes utveksling av tjenester, og det harkommet frem at frilanserne ofte må investere både tid ogpenger for å bygge opp sin posisjon i nettverket. Frilanseren haringen garanti på at han eller hun vil få igjen for investeringene,men de er nødt å ta sjansen hvis de skal kunne lykkes. Ivedlikeholdsfasen forsøkte jeg å vise at det er vanskelig åkomme i en etablert posisjon som frilanser. Selv om en aktør eretablert, er vedkommende fortsatt avhengig av å vedlikeholderelasjoner. Forskjellen er at i vedlikeholdsfasen går vedlikeholdetmer av seg selv ved at aktørene er i jobbsirkulasjon og gjennomspillejobbene får pleiet relasjoner med andre aktører i bransjen.I tillegg har jeg beskrevet avskallingsprosessen; Alle aktørenesom faller fra underveis. Det er blitt avdekket at det forgår entvungen og en mer frivillig avskalling fra frilansfeltet. Noen fallerfra av rent økonomiske årsaker, da de ikke klarer å tjene nok pådet å være utøvende musikere. Noen i denne kategorien velger åjobbe deltid, mens andre får musikken som hobby og blirvanlige lønnsmottakere. Den frivillige utskillingen er det jeg iavhandlingen har kalt det fjerde stadiet: Nemlig veien ut avfrilanslivet og over i andre jobber innen musikkfeltet.Mitt fokus har vært å beskrive ulike strategier frilansere harbenyttet for å etablere seg som musikere, vedlikeholde ogbygge sitt nettverk, og ulike utfall av disse prosessene.Frilansmusikerne står i en spesiell situasjon, det er få "normale"arbeidstaker-relasjoner tilgjengelig for dem. Som frilansere harde få formelle rettigheter. Jeg vil påstå at norsk musikk- ogkulturliv er basert på idealistiske sjeler som går inn i en usikkerbransje der det forventes at de selv skal bære all risiko.no_NO
dc.format.extent885635 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectFrilansmusikerenob
dc.subjectNettverknob
dc.titleÅ leve for og av musikken. Frilansmusikernes strategier for å overleveeng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMaster i Sosialantropologi
dc.description.localcodeSANT350
dc.description.localcodeMASV-SANT
dc.subject.nus738199eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250nob
fs.subjectcodeSANT350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel