• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and the History of Religions
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and Religion - AHKR
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and the History of Religions
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and Religion - AHKR
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bergen havn mellom 1970-1990 Stagnasjon eller utvikling?

Sørensen, Carina Ashima
Master thesis
Thumbnail
View/Open
56406892.pdf (1.426Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/3338
Date
2009-05-14
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and Religion - AHKR [841]
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg utviklingen av Bergen havn i perioden mellom 1970 og 1990. Jeg har fokusert mest på hvordan Bergen havn endret seg i tilknytning til internasjonale forhold hvor havner rundt om i verden stod overfor en rekke endringer, og da først og fremst den økte bruken av containere for frakt av gods og varer. Hensikten med oppgaven er å se på om Bergen havn utviklet seg på lik linje med disse internasjonale forholdene og om de riktige forutsetningene var til stede for slike endringer. Det var nødvendig at havnen utviklet seg for fremdeles å kunne være en viktig del av skipsfarten og transportbildet. Materialet som er benyttet i denne oppgaven tar for seg utviklingen ved Bergen havn og dette har jeg studert gjennom årsmeldinger og ulike havneplaner som er utgitt av Bergen Havnevesen og viser til havnevesenets egne utredninger, planlegging og resultater. I tillegg har jeg brukt noen avisartikler, samtaler med involverte ved havnevesenet og korrespondanse mellom havnestyret og politikere ved Bergen kommune. Analysen av hele perioden viser at selv om utviklingen kanskje ikke gikk rask nok, så fikk havnevesenet gjennomført en rekke endringer som var nødvendige for at havnen fremdeles skulle være en viktig del av transportsektoren. Hovedsakelig omfattet disse endringene utbygginger av eksisterende områder, anskaffelse av en del nytt utstyr, bedre tilretteleggelse for næringslivets bruk av havneområdene og inngåelse av et samarbeid mellom Bergen og en rekke av kommunene rundt byen. Utfordringene som havnevesenet stod overfor dreide seg om dårlig økonomi, at godsunderlaget ikke var godt nok og at havnen stod overfor konkurranse både fra andre havner og andre transportformer dersom ikke mer av trafikken kom til å gå over Bergen havn. På et område skilte Bergen havn seg ut fra andre havner, det var innenfor cruisetrafikken, her var det ikke stor konkurranse fra andre norske havner og Bergen havn ble regnet som en stor internasjonal cruisehavn. I forhold til problemstillingen, om Bergen havn stagnerte eller utviklet seg mellom 1970 og 1990, konkluderer jeg med at havnen utviklet seg i større grad enn den stagnerte. Utviklingen krevde endringer av det eksisterende havnemønsteret og deler av disse hadde Bergen havn fått gjennomført. Havnevesenet selv mente at havnen holdt god internasjonal standard, likevel hadde havnevesenet muligheter til å utvikle havnen videre for å oppnå en enda sterkere posisjon innenfor samferdselen også etter 1990.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved
The author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit