"IT's a Woman's World" En studie av vennskap, valg og inntrykkskontroll blant unge IT-ansatte i Indias nye middelklasse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/3639Utgivelsesdato
2009-06-19Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Avhandlingen tar for seg hvordan unge kvinner står ovenfor en sterke og ofte motstridende forventninger i det de har flyttet fra inn til IT-byen Bangalore for å studere og arbeide i den indiske IT-indsutrien. Kvinnene kategoriseres som en del av Indias "nye" middelklasse, altså den delen av befolkningen som i de siste årene på bakgrunn av politiske prosesser har større muligheter til høyere utdanning og prestisjefulle jobber. Fortiden som lavere klasse er nær, og kvinnene diskuterer hva det egentlig vil si å "være middelklasse", som på den ene siden blir presentert som noe ensidig postivt. På TV og reklameplakater ser kvinnene representasjonen av middelklassen, som i virkeligheten representerer Indias elite - en verden langt fra disse kvinnenes liv. Forbundet med både IT-industrien og middelklassen er også negative konnotasjoner, som egoisme, grådighet og manglende familieverdier. For kvinnene er familien det viktiste i livet. Det er et fast holdepunkt i en hverdag preget av stadig skiftende forventninger i ulike kontekster. Kvinnene, som er ugifte, ønsker å presentere seg selv som respektable, men hva er egentlig respektabilitet? Jeg viser ved hjelp av kognitiv antropologi representert av Roy D'Andrade og Bradd Shore hvordan kvinnene bruker vennskapsrelasjoner for å diskutere og forhandle i ulike kontekster i livet. Respektabilitet er kontekstuelt, og for å finne ut at noe er respektabelt i en kontekst, men ikke respektabelt i en annen undersøker kvinnene omgivelsene rundt seg. I vennskapsrelasjonene skaper kvinnene en felles konsensus om hva som er riktig opptreden og ikke. Dessuten er vennskapsrelasjonene med på å bekrefte og styrke familieverdiene kvinnene deler.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
The authorCopyright the author. All rights reserved