• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Department of Economics
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Department of Economics
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kollektivt eller individuelt salg av TV-rettighetene for norsk Tippeliga

Bjørsvik, Rikard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
71954933.pdf (524.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/4377
Date
2010-06-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Economics [244]
Abstract
I denne oppgaven har jeg foretatt en teoretisk rammefremstilling av det norske TV-markedet, med fokus på direkteoverføring av sportsarrangementer. Med utgangspunkt i den aktuelle rammefremstillingen, vil jeg gjennom en velferdsøkonomisk og konkurransepolitisk analyse vurdere kollektivt og individuelt salg av TV-rettigheter for norsk Tippeliga. Jeg vil først gi en grundig gjennomgang av historikken og bakgrunnen for det spesielle godet som sport på TV er. Den velferdsøkonomiske analysen benytter seg av to modeller, fra henholdsvis Falconieri, Palomino og Sákovics (2004) og Késenne (2008). Begge tar hensyn til hvor spesielt sport på TV, som økonomisk produkt, er. Disse modellene finner ikke at en av salgsorganiseringene er klart dominerende. Men at dette er et interessant resultat i seg selv, da det ikke er solide økonomiske argumenter for det tradisjonelle kollektive salget av TV-rettighetene i europeiske sportsligaer. I den konkurransepolitiske gjennomgangen av salgssystemet i oppgaven finner jeg ingen grunner til at det kollektive salget av TV-rettigheter ikke skal kunne klassifiseres som et prissettende kartell. Dette fordi det ikke er økonomiske gevinster for andre enn rettighetsinnehaverne ved å selge rettighetene på denne måten. Det er da etter min mening at det kollektive salget av TV-rettigheter fra den norske Tippeligaen burde forbys og erstattes av en løsning hvor klubbene kan selge rettighetene sine individuelt.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
The author
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit