Kjønnslemlestelse - Kjønnslemlestelse og somaliske menns maskulinitetsforståelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/4394Utgivelsesdato
2010-06-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Sociology [445]
Sammendrag
Temaet i denne masteroppgava er omskjæring / kjønnslemlestelse blant somaliske kvinner. Dette koples til somalisk maskulinitet for å finne mulige sammenhenger mellom maskulinitetsoppfattelse og feminin estetikk. Grunnen for valget av somaliere, henger sammen med at de representerer den største innvandringsgruppa her i landet hvor kvinnelig omskjæring er av stor betydning i deres opprinnelsesland (Talle 2008). I Norge er kvinnelig omskjæring forbudt og kan i verste fall resultere i åtte års fengsel. Det er derfor det omtales som kjønnslemlestelse her i landet for å understreke at dette er et grovt overgrep. (Barne- og likestillingsdepartementet 2008). Denne lovgivningen er blant annet noe informantene blir bedt om å reflektere over, og hvordan en slik lov ville blitt mottatt i Somalia. I tillegg blir det gjort en sammenlikning mellom somalisk og norsk maskulinitet samt demonstrert hvordan russisk og somalisk femininitet kan se ut til å være et resultat av makta i det maskuline "blikket", men det gir seg høyst ulike utslag med omskjæring i Somalia og mer korte og høye hæler i Russland. Det er mange grunner til at jeg ønsker å studere temaet knyttet til omskjæring og kjønnslemlestelse. En viktig grunn har mellom annet å gjøre med min yrkestilknytning til voksenopplæringen og undervisning av minoritetsspråklige i norsk- og samfunnskunnskap. Der er vi nå pålagt å ta opp denne tematikken som et ledd i regjeringens handlingsplan mot Vold i nære relasjoner, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse for årene 2008 - 2011 (Dolve og Grønningen 2009). For å innhente empiri til denne oppgava ble kvalitativ metode brukt. Fra høsten 2008 til sommeren 2009 ble i alt ti mannlige somaliere intervjuet. De ble spurt om ulike sider knyttet til både maskulinitet og kvinnelig omskjæring. Empirien som kom ut av de kvalitative intervjuene, ble så knyttet til teorier om maskulinitet og tidligere forskning relatert til omskjæring / kjønnslemlestelse. Ved hjelp av disse teoriene, ble det blant annet forsket fram hvordan den somaliske maskuliniteten endrer seg i eksil, og hvordan synet på omskjæring gjennomgår en forandring. Det viser seg også at stadig flere somaliere ikke knytter kvinnelig omskjæring til det å være god muslim. Det går opp for stadig flere at praksisen ene og alene er et resultat av tradisjon.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
The authorCopyright the author. All rights reserved