• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Systemisk kreativitet i reklamebyrå

Sæther, Henriette Serigstad
Master thesis
Thumbnail
View/Open
71941736.pdf (2.736Mb)
URI
http://hdl.handle.net/1956/4397
Date
2010-05-31
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Information Science and Media Studies [742]
Abstract
Kreativitet er et ord som i senere tid både er brukt, men også overbrukt. Mange ser på kreativitet som en mystisk egenskap bare enkelte begavede personer innehar.Denne studien avviser synet på kreativitet som noe mystisk eller mytisk. Kreativitet er noe alle kan utøve, og som kan trenes, øves og læres. Studien hevder at kreativitet er et resultat av personers kreative potensial, hvordan kreative prosesser gjennomføres, motivasjon i forhold til produktet og miljøet eller konteksten det kreative arbeidet blir utført i. Det vil si at kreativitet kan defineres ut fra faktorene Person, Prosess, Produkt og Kontekst. Disse fire faktorene har et gjensidig avhengighetsforhold som når de fungerer sammen blir omtalt i ledelsesteori som systemisk kreativitet. Systemisk kreativitet er hvordan kreativitet fungerer i organisasjoner. Ved hjelp av deltagende observasjon og kvalitative intervju prøver denne studien å lese kreativiteten i to reklamebyråer mellom linjene. Analysen viser hvordan kreativitet fungerer i to organisasjoner som har ulik tilnærming til kreativitet. Begge organisasjonene lever samtidig av å levere kreative produkter i et kommersielt system. Ved å systematisk teste teorier på systemisk kreativitet på to ulike organisasjoner viser denne oppgaven at kreativitet i et systemisk perspektiv kan bidra til, og gi rom for effektiv kreativ problemløsning i reklamebyråer.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
The author
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit