Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWold, Pia Martineeng
dc.date.accessioned2011-02-02T13:58:33Z
dc.date.available2011-02-02T13:58:33Z
dc.date.issued2010eng
dc.PublishedThe University of Bergenen_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/4468
dc.description.abstractDenne oppgaven beskriver hvordan kynisme og flokkmentalitet preget kommentarjournalistenes avisomtale av Høyre-leder Erna Solberg under stortingsvalgkampen i 2009. Ved bruk av både kvantitative og kvalitative metoder har analysen bekreftet at en betydelig stemningsendring - et vendepunkt - fant sted i kommentarspaltene. Ut i fra dette har jeg undersøkt hvilket retorisk grunnlag omtalen av partilederen hadde og hvilke (språklige) årsaker som lå bak vendepunktet. Alt tyder på at flokkmentalitet preget bedømmingen av Erna Solbergs politiske prestasjoner. Det fremkommer av analysen at vendepunktet ikke er fundert i konkrete politiske årsaker, men lettvint og/eller mangelfull argumentasjon, tomme karakteristikker, (språklig sett ubegrunnet) skråsikkerhet og fordreining. Tematikken er i større grad personlig enn politisk fokusert. Valgkampen gripes ofte som et spill eller en kamp der politiske utspill tolkes av kommentatorene som en maktkamp mellom enkeltpersoners ambisjoner, og der taktikk omtales mer enn politikk i forbindelse med partilederens virke. Dette blir særlig tydelig gjennom kommentatorenes interesse i Solbergs vekt og utseende og deres hovedfokus på taktikk vedrørende regjeringssamarbeid. Disse tendensene kan forstås som ulike uttrykk for kynisme i meningsjournalistikken, noe som må problematiseres i forhold til journalistikkens demokratiske oppdrag og egne idealer. Slik kaster oppgaven nytt lys over debatten om "kommentariatet".en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectKommentarjournalistikknob
dc.subjectKommentarnob
dc.subjectKommentariatetnob
dc.subjectSolberg, Ernanob
dc.subjectJournalismenob
dc.subjectPolitikknob
dc.subjectValgkampnob
dc.titleVaktbikkjer i flokk - om kynismen i politisk kommentarjournalistikkeng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserveden_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310eng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel