• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and the History of Religions
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and Religion - AHKR
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and the History of Religions
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and Religion - AHKR
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trolldom i Sør-Afrika. en kulturvitenskaplig analyse av dokumentarboken Madumo, a man bewitched.

Østvold, Marie
Master thesis
Thumbnail
Åpne
80305004.pdf (418.6Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/4777
Utgivelsesdato
2011-02-01
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and Religion - AHKR [954]
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler trolldom og magi i Sør-Afrika, nærmere bestemt Soweto. Empirien for dette prosjektet er en analyse av dokumentarromanen Madumo, a man bewitched. Boken er utgitt og skrevet av sosiologen Adam Ashforth, og handler om Madumo som er blitt forhekset og anklaget for å ha forårsaket sin mors død med trolldomskunster. Fokuset for denne oppgaven kan beskrives som en fenomenologisk vinkling, hvor forskningsspørsmålene er basert på hvordan menneskene i Soweto opplever en magisk virkelighet, og de sosiale relasjonene er viktige faktorer. Siden oppgaven tar for seg tekstanalyse er diskursanalyse og hermeneutikk også relevant. Her er struktur av begreper, samt tolkning og fortolkning av disse sentralt. Med kolonisering ble trolldom til en viss grad kriminalisert, og dette tilsier at man ikke kan bli dømt for å utføre skadevoldende magi. Med dette ble det introdusert en type lovgivning som vi finner i Europa på 1700-1800-tallet. Samtidig finner vi sekulariseringstesen, som antar at trolldom vil dø ut med vestlig utdannelse og vitenskap. Med slik lovgiving ble trolldom tvunget i mer "private spor", og man ser en økende grad av selvtekt. Det er en oppfatning at trolldomsanklager har eskalert i Sør-Afrika etter presidentvalget i 1994, og noe av mitt teoretiske bakteppe tar for seg opphav og utvikling av anklager. En av hovedtesene har vært "stress-teorien" til Alan Macfarlane, men også ryktespredning og sladder som er diskutert av Bente Gullveig Alver har også vært sentralt. Et relevant fokus i denne sammenhengen er plassering av skyld og en antakelse om at ingenting skjer tilfeldig. Med disse tesene og utgangspunkter for trolldomsanklager, har fenomenet i Sør-Afrika vært sammenlignet med hekseprosesser i Europa og Norge i tidlig nytid. Her er oppfatningen om at endringer i sosial struktur, økonomi og mobilitet kan være med på å bidra til økende mistanke og anklage om trolldom. Dette aspektet kan videre knyttes til demokrati, modernisering, slutten på apartheidregimet og HIV/AIDS i Sør-Afrika.
Utgiver
The University of Bergen

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit