Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Espeneng
dc.date.accessioned2011-09-08T06:19:49Z
dc.date.available2011-09-08T06:19:49Z
dc.date.issued2011-05-16eng
dc.date.submitted2011-05-16eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/4979
dc.description.abstractThis thesis aims to analyze a few chosen exhibitions by the artist Terence Koh. By viewing his artworks formally in relation to earlier artistic tendencies, and by applying theoretical perspectives, it becomes possible to locate recurring themes and elements in his artistic oeuvre. The artistic material that is examined is: - www.asianpunkboy.com, his website - Mein Tod Mein Tod, performance, 2005, Peres Projects, Berlin - Terence Koh, Kunsthalle Zürich, 2006 - Terence Koh, Whitney Museum of American Art, 2007 - God, de Pury & Luxebourg, 2007 - Flowers for Baudelaire, Richard Avedon’s former studio, 2008 Koh’s art is often experiential, invoking sensuous and emotional responses in the viewer. His exhibitions echo a sublime romanticism, and the theoretical perspectives will include the writings of Friedrich Schiller, John Dewey and Georges Bataille. Koh’s extensive appropriation will be discussed in the light of Nicolas Bourriaud’s concept of the ‘semionaut’.en_US
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen ønsker jeg og presentere en nærlesning av utvalgte utstillinger og verk av kunstneren Terence Koh, som på påfallende kort tid har blitt internasjonalt anerkjent. Siden hans første utstilling i 2003 (The Whole Family) på galleriet Peres Projects in Los Angeles, har verkene hans blitt vist på museer og kunsthaller over hele verden. Til tross for disse utstillingene, finnes det kun et fåtall publikasjoner som tar for seg Kohs kunstnerskap. Derimot finnes det uttallige artikler om Koh i moteblader, internettaviser og hippe kunstblogger. Her blir Koh tidvis framstilt som en eksentrisk kunstner som lever en jet set tilværelse blant sosieteten, og kunstverkene hans gis ikke den oppmerksomheten de fortjener. Koh arbeider svært allsidig og multimedialt, og tar ofte i bruk ukonvensjonelle og ubestandige materialer som for eksempel sjokolade. Flere av verkene hans er erfaringsbaserte, hvor betrakteren utsettes for overveldende sanselig stimuli, eksempelvis fra høy lyd, sterke (pulserende) lyskilder eller intens lukt fra parfyme eller røkelse. Hans idiosynkratiske installasjoner framstår som drømmeaktige universer som inviterer til kontemplasjon. Gesamtkunstwerk blir et sentralt begrep i denne forbindelse. Tematisk synes Koh å arbeide gjennomgående med store filosofiske spørsmål knyttet til eksistensialisme og den menneskelige psyke, med tallrike referanser til religion, filosofi og mytologi. I denne avhandlingen redegjør jeg for ulike aspekter ved Kohs kunstnerskap. Med utgangspunkt i Flowers for Baudelaire (New York, 2008) som kjerneeksempel, presenteres dernest hans eksperimentelle internettkunst (asianpunkboy.com), performancen Mein Tod Mein Tod (Berlin, 2005) og utstillingene Terence Koh (Zürich, 2006), Terence Koh, (New York, 2007), og God (Zürich, 2007). På bakgrunn av disse lesningene, forsøker jeg og plassere Koh i en kunsthistorisk kontekst, for slik å kunne avgjøre hvilke kunstteoretiske perspektiver som best kan lede til en dypere forståelse av verkene. Romantikkbegrepet forener flere sentrale aspekter ved hans kunstnerskap, for eksempel aksentueringen av kunstner-subjektet og hvordan det sublime og poetiske uttrykket inviterer til fredsommelig kontemplasjon. Avslutningsvis diskuterer jeg hans gjennomgående og omfattende appropriering av religiøse symboler og (kunst-) historiske referanser i lys av Nicolas Bourriauds semionaut-begrep.en_US
dc.format.extent7133890 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectTerence Koheng
dc.subjectContemporary Romanticismeng
dc.subjectSemionauteng
dc.subjectSchillereng
dc.subjectExperiential arteng
dc.subjectNew Yorkeng
dc.subjectBoweryeng
dc.subjectTransgressioneng
dc.subjectErotismeng
dc.subjectBatailleeng
dc.subjectDeweyeng
dc.titleThe Art of Terence Koh : “Artist’s artist or the most popular artist?"eng
dc.typeMaster thesis
dc.description.degreeMaster i Kunsthistorie
dc.description.localcodeMAHF-KUN
dc.description.localcodeKUN350
dc.subject.nus713203eng
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::History of art: 120
fs.subjectcodeKUN350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel