• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Fine Art, Music and Design
  • The Grieg Academy – Department of Music
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Fine Art, Music and Design
  • The Grieg Academy – Department of Music
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med et sideblikk på forskning. En kvalitativ undersøkelse av hvordan forskning virker inn på musikkterapipraksis

Østerhagen, Marte Mari
Master thesis
Thumbnail
View/Open
82631908.pdf (1.742Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/5386
Date
2011-05-15
Metadata
Show full item record
Collections
  • The Grieg Academy – Department of Music [96]
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, som består av intervju av fem musikkterapeuter som alle deltar i en pilotstudie om musikkterapi og agitert atferd i demensomsorgen. Forskningslitteraturen innenfor musikkterapien, og også generelt, fremhever behovet for praksisnær forskning. Litteraturen setter kvalitativ og kvantitativ metode opp mot hverandre, og diskuterer hvilken metode som er best egnet for praksisnær forskning. Kritikere av den kvantitative metoden argumenterer for at rigide design ikke møter alle variabler som omfatter det å forske på mennesker, og at kvantitative metoder er utilstrekkelig for forskning på musikkterapi og dens relasjon til mennesker. Allikevel blir det fremhevet at det er behov for kvantitative studier for at musikkterapien skal bli etablert i den evidensbaserte forskningen. Funnene i denne kvalitative studien peker mot en mindre polarisering av kvantitativ versus kvalitativ metode vedrørende praksisnærhet. Studien identifiserte erfaringer av deltakelse i det kvantitative pilotprosjektet som var relatert til positiv utvikling av praksis, og som på samme tid ikke hadde negativ påvirkning av vanlig praksis. Det ble fremhevet at forskningsprosjektet inneholdt elementer som, både av deltakerne og av litteraturen, blir knyttet til praksisnær forskning.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit