Browsing Department of Education by Title
Now showing items 252-271 of 379
-
Praksisopplæringens oppfattede og erfarte formål sett fra ulike aktørperspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Praksis er en sentral og verdsatt del av lærerutdanningen, men læringsutbyttet blir ofte tatt for gitt og sjelden utfordret. Denne intervjustudien undersøker hvordan praksisopplæringens formål er oppfattet og erfart sett ... -
Praksisopplæringens oppfattende og erfarte formål sett fra ulike aktørperspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Praksis er en sentral og verdsatt del av lærerutdanningen, men læringsutbyttet blir ofte tatt for gitt og sjelden utfordret. Denne intervjustudien undersøker hvordan praksisopplæringens formål er oppfattet og erfart sett ... -
Praksisveiledning og lærerstudenters profesjonelle utvikling. Om utviklende kunnskapsprosesser i lærerutdanningens praksisveiledning
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen argumenterer jeg for at praksisveiledning kan bidra til lærerstudenters profesjonelle utvikling, men også at dette bare er en mulighet som må gripes for å realiseres. Norsk og internasjonal lærerutdann ... -
Prediksjon av tidlige lese- og staveferdigheter. En kvantitativ studie av hvordan skriftspråkstimulerende faktorer i hjemmemiljøet og barnets språklige ferdigheter ved 5-års alder, predikerer barnets lese- og staveferdigheter i 1. og 2. klasse
(Master thesis, 2005)Avhandlingens hovedtema omhandlet prediksjon av lese- og staveferdigheter i 1. og 2. klasse. Gjennom studien var meningen å få innsikt i hvordan skriftspråkstimulerende faktorer i hjemmemiljøet og barnets språklige ferdigheter ... -
Preparing university educators for hot moments: theater for educational development about difference, power, and privilege
(Peer reviewed; Journal article, 2013-09-11)A ‘hot moment’ is an emotion-laden moment of conflict or tension that threatens to derail teaching and learning. In this study, an educational development workshop used interactive theater depicting a hot moment to prepare ... -
Presentation in teacher education. A study of student teachers’ transformation and representation of subject content using semiotic technology
(Doctoral thesis, 2019-10-18)Situated in the context of teacher education, the current study seeks to understand the practice of presenting – here supported by digital technology – as a student learning activity. The study considers Shulman’s (1986) ... -
Problematferd og organisering
(Master thesis, 2009-05-14)Et godt læringsmiljø i skolen avhenger av kunnskap om sammenhenger mellom faktorer i læringsmiljøet. "Problematferd og organisering i skolen" bygger på tidligere nasjonal og internasjonal forskning om problematferd og ... -
Productive interactions in ICT supported communities of learners
(Doctoral thesis, 2009-06-30)The aim of this thesis is to single out what characterises productive interactions in ICTsupported communities of learners, based on research from three different case studies. The methodological approach through action ... -
Promoting aesthetical values to education
(Journal article; Peer reviewed, 2020)With a pressure on schools to meet the requirements of a knowledge-based global economy, human development, critical thinking and imagination seem to be given lower priority. This article argues for including the aesthetic ... -
Psykisk helse og helsefremmende arbeid i skolen – en kvalitativ undersøkelse av læreres forståelse av psykisk helse og hvordan man fremmer den
(Master thesis, 2021-11-22)Dette masterprosjektet har tatt for seg læreres oppfatninger og forståelse av begrepet psykisk helse og det helsefremmende arbeidet i skolen. Oppgaven har arbeidet ut i fra problemstillingen ”Hvordan oppfatter og forstår ... -
Pupils collaborating in pairs at a computer in mathematics learning: investigating verbal communication patterns and qualities
(Doctoral thesis, 2012-06-19)The dissertation concerns 9th grade pupils’ verbal communication in mathematics learning when they work in pairs at a computer. The dissertation includes three substudies, involving three sub-questions. The first sub-study ... -
Purposeful Actions in Leadership of Learning Processes: A Mixed Methods Study of Classroom Management in Digital Learning Environments
(Doctoral thesis, 2021-06-24)Most Norwegian primary and secondary pupils now have access to their own computer or tablet at school (1:1 access), and 1:1 access to information and communication technology (ICT) has a variety of implications for teachers’ ... -
A qualitative investigation of psychological need-satisfying experiences of a mobile-learning application: A Self-Determination Theory approach
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Much research on mobile learning is cross-sectional or lacks a theoretical basis for investigating the mechanisms of mobile learning and achievement. This may be a concern as well-formulated theoretical frameworks allow ... -
Race talk and white normativity: classroom discourse and narratives in Norwegian higher education
(Journal article; Peer reviewed, 2021)How does the process of racialization unfold as a discursive project at the university? How do students and faculty in the classroom use racial categories in supposedly post-racial places? How do People of Color in higher ... -
Radiografstudenters læring i praksis
(Master thesis, 2001)Tema for hovedfagsoppgaven er læring i praksis. Hvordan uttrykker radiografstudentene sine opplevelser av læring i praksis på røntgenavdelingene? Det foreligger lite forskning som spesielt omhandler læring i radiografyrket. ... -
Relasjonelle utfordringer - Hva er det og hvordan forholder vi oss til dem?
(Master thesis, 2023-05-15)Denne masteravhandlingen undersøkte syv informanters forståelser av og tilrettelegging mot relasjonelle utfordringer for å besvare problemstillingen: Hvordan opplever grunnskolelærere relasjonelle utfordringer med elever ... -
Relasjonen mellom lærer og elev i vellykkete tiltak mot problematferd
(Master thesis, 2004)Min studie ser på hvilken rolle relasjonen mellom lærer og elev spiller i vellykkete tiltak mot problematferd i grunnskolen. Jeg undersøker sider ved relasjonen som kan virke positivt på tiltaket mot problematferd. Jeg ser ... -
The relationship between teachers’ perceived classroom management abilities and their professional digital competence: Experiences from upper secondary classrooms. A qualitative driven mixed method study
(Peer reviewed; Journal article, 2019-07-05)The aim of this study was to examine teachers’ professional digital competence and classroom management experiences with a qualitatively driven Mixed Method Design. The qualitative part of the study is based on interviews, ... -
Research approaches in master-based teacher education preparing student teachers for professional work
(Journal article; Peer reviewed, 2024-07-10)Student teachers have been found to be critical toward the research approaches they learned from their master's-based teacher education programmes. Our aim is to discuss how certain research approaches learnt during a ... -
Retningslinjer og vurderingskriterier for den artikkelbaserte ph.d-avhandlingen
(Peer reviewed; Journal article, 2016-01-07)PhD by publication is becoming increasingly more common both nationally as well as internationally. But what are the guidelines for such a thesis, and how is such a thesis assessed? This is what the present article focuses ...