Browsing Department of Education by Title
Now showing items 14-33 of 221
-
Barn og barndom i skolens sanger
(Master thesis, 2014-05-20)Our understanding of children and childhood seems to have undergone a change in recent years in relation to previous times. Statements such as “children mature more rapidly these days” or “childhood is on the verge of ... -
Barnehagelærerers psykososiale arbeidsmiljø- - en kvantitativ studie av barnehagelæreres opplevelser av krav, kontroll, sosial støtte, mestring og stress i arbeidsituasjonen
(Master thesis, 2019-06-18)Denne kvantitative studien tar for seg barnehagelæreres psykososiale arbeidsmiljø i kommunale barnehager, i en stor kommune i Norge. Arbeidsmiljøfaktorer som er undersøkt er barnehagelæreres opplevelser av krav, kontroll, ... -
Barnehagestyreren på stram line - En studie av kompetansekrav til barnehagestyrere
(Master thesis, 2011-05-16)The aim of the study is to investigate the relationship between the requirements for kindergarden skills and the real expertise of these leaders. The study has a qualitative design. From a hermeneutical approach I conducted ... -
Barnets stemme hjemme. Om barneskolebarns deltagelse hjemme sett fra barns synsvinkel
(Master thesis, 2008-06-30)Implementeringen av Barnekonvensjonen i norsk lovverk i 2003 har aktualisert ulike tema knyttet til barns rettigheter. Barns deltagelse er et barnepolitisk satsingsområde, og Norge skal være ledende i Europa på dette ... -
Becoming a professional digital competent teacher
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The aim of this Norwegian study is to focus on challenges and possibilities concerning professional digital competence (PDC) for teacher education encountering students in transition between the position as private and ... -
Bedre skolestart med skolestartskjema? En kvalitativ studie av skolestartskjema som overgangspraksis
(Master thesis, 2018-06-27)The theme of this master’s thesis is kindergarten teachers, school teachers and SFO leaders' experiences with information transfer in the transition between kindergarten and school. The problem is as follows: What characterizes ... -
Bilde og pedagogikk : En empirisk undersøkelse av ungdoms fortellinger om bilder
(Doctoral thesis, 2020-06-12)The topic of this dissertation is images, youths and pedagogy. The life of youths today is characterized by digital media and technological objects, such as smartphone, IPAD and computer (Frantzen and Schofield, 2018, ... -
"Ble vekket av han andre som sa eg ikkje måtte sove på jobb" - en etnografisk undersøkelse om læring av sosiale normer i skole og bedrift i lys av Mesterlære og Konsekvenspedagogikk.
(Master thesis, 2008)Ungdom blir ofte overrasket over arbeidslivets krav når de kommer ut i jobb. En økende brukav praksisutplasseringer fra skolenes side er et tiltak man mener gjør yrkesforberedelsenbedre.I oppgaven undersøker jeg problemet ... -
The Borderlands of Educational Inclusion. Analyses of inclusion and exclusion processes for minority language students
(Doctoral thesis, 2016-05-31)This dissertation is based on three studies that provide qualitative analyses of systemic inclusion and exclusion processes for the group labelled minority language students in Norwegian educational policy. The theoretical ... -
Bruk av digitale verktøy i elevers læringsarbeid – med fokus på sammenhengen mellom læring og vurdering for læring
(Peer reviewed; Journal article, 2013)Denne artikkelen fokuserer på utfordringer ved bruk av digitale verktøy i elevers læring og vurdering for læring i videregående skole etter innføring av ny læreplan, Kunnskapsløftet. Forskning viser at norsk skole har en ... -
Building Teacher Identity in a New Partnership Project, - Multiple Perspectives
(Peer reviewed; Journal article, 2014-02)This paper explores the process of identity building among novice student teachers enrolled in a newly established partnership project embedded in a four-year Norwegian teacher education program. The empirical evidence in ... -
A Childhood at Refuges. Children with multiple relocations at refuges for abused women
(Doctoral thesis, 2018-06-20)Domestic violence interrupts the home environment and relations of many families, causing thousands of mothers and children yearly to flee home and seek protection in refuges for abused women.1 Some children may experience ... -
Classroom Achievement Goal Structure, School Engagement, and Substance Use Among 10th Grade Students in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2015)The present study was aimed at investigating the relationships between students’ perceived classroom achievement goals, school engagement and substance use in terms of smoking and drinking, and at investigating gender ... -
Clicker Interventions at University Lectures and the Feedback Gap
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The article presents a mixed methods study on clicker interventions conducted in collaboration with four philosophy teachers at fourteen university lectures. The aim was to examine how feedback from the interventions were ... -
Clickers and Formative Feedback at University Lectures
(Peer reviewed; Journal article, 2017-01)Lecturing is often criticized for being a monological and student passive way of teaching. However, digital technology such as Student Response Systems (SRS) can be used to reconstruct the traditional lecturing format. ... -
Creating Spaces for Formative Feedback in Lectures : Understanding how use of educational technology can support formative assessment in lectures in higher education
(Doctoral thesis, 2020-03-06)In this thesis, I examine how the use of educational technology has the potential to create moments of contingency and, through those moments, to transform the premises for formative assessment in lectures. The main research ... -
"Da vet du at det er de jentene, liksom". Læring og identitetsutvikling i spenningsfeltet mellom majoritetsfelleskapet og minoritetsfellesskapet
(Master thesis, 2003)Fra sammendrag: Denne oppgaven er en kvalitativ studie av en flerkulturell klasse med hovedfokuset på en jentegruppe bestående av fire pakistanske jenter og deres opplevelser av skolen som læringsarena med utgangspunkt i ... -
Deltakelse, muligheter og utenforskap i kunnskapssamfunnet -en studie av narrative konstruksjoner i utvalgte Meldinger til Stortinget
(Master thesis, 2019-07-02)Dette prosjektet undersøker hvordan narrative konstruksjoner av relasjonen mellom utdanning, arbeid og utenforskap kommer til uttrykk i utvalgte Meldinger til Stortinget. Disse er: St.meld. nr. 16 (2006-2007) …og ingen ... -
Deltakerbaner i psykologutdanningen en femårs oppfølging av psykologistudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2013)I denne longitudinelle intervjustudien undersøkte vi hvordan syv psykologistudenter opplevde den seksårige prosessen med å bli innført i psykologprofesjonen ved et lærested i Norge. Vi analyserte de sosialfaglige handlingene ... -
The Democratic Duty to Educate Oneself
(Peer reviewed; Journal article, 2018-11-12)I argue that democratic citizens have a duty to educate themselves politically. My argument proceeds in two stages. First, I establish a case for the moral importance of individual competence for voting, but also maintain ...