Browsing Department of Education by Title
Now showing items 36-55 of 374
-
"Da vet du at det er de jentene, liksom". Læring og identitetsutvikling i spenningsfeltet mellom majoritetsfelleskapet og minoritetsfellesskapet
(Master thesis, 2003)Fra sammendrag: Denne oppgaven er en kvalitativ studie av en flerkulturell klasse med hovedfokuset på en jentegruppe bestående av fire pakistanske jenter og deres opplevelser av skolen som læringsarena med utgangspunkt i ... -
Deltakelse, muligheter og utenforskap i kunnskapssamfunnet -en studie av narrative konstruksjoner i utvalgte Meldinger til Stortinget
(Master thesis, 2019-07-02)Dette prosjektet undersøker hvordan narrative konstruksjoner av relasjonen mellom utdanning, arbeid og utenforskap kommer til uttrykk i utvalgte Meldinger til Stortinget. Disse er: St.meld. nr. 16 (2006-2007) …og ingen ... -
Deltakerbaner i psykologutdanningen en femårs oppfølging av psykologistudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2013)I denne longitudinelle intervjustudien undersøkte vi hvordan syv psykologistudenter opplevde den seksårige prosessen med å bli innført i psykologprofesjonen ved et lærested i Norge. Vi analyserte de sosialfaglige handlingene ... -
The Democratic Duty to Educate Oneself
(Peer reviewed; Journal article, 2018-11-12)I argue that democratic citizens have a duty to educate themselves politically. My argument proceeds in two stages. First, I establish a case for the moral importance of individual competence for voting, but also maintain ... -
Den omsorgsfulle væremåte: En studie av voksnes væremåte i forhold til barn i barnehagen
(Doctoral thesis, 2009-01-29)In Norway, children who attend a kindergarten have a legal right to receive care. This legal right is the juridical context of the present study and I describe care as a legal “shall”-obligation for adults in kindergarten. ... -
Dental students’ professional communication skills: Using a student response system and peer discussion to raise awareness of the importance of good professional communication skills in practice periods
(Journal article; Peer reviewed, 2020)In large lectures in education of dentists there is often less dialogue and communication between students and the instructors, and several studies have found that traditional lecturing in such lectures is ineffective in ... -
Depoliticising political violence: state-centric and individualised discourses in the Norwegian counterterrorism policy field
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Over the past decades, emerging focus has been on how teachers in Norway can foster citizenship in their classrooms to strengthen democracy. Yet, in conjunction with rising concerns of homegrown terrorism, a new curriculum ... -
"Der skoen trykker"
(Master thesis, 2013-11-14)Learning objectives are used by businesses and organisations in order to reach strategic and overarching goals. Traditionally it is believed that training and education in general will benefit the business. The fundamental ... -
«Det er hvem jeg er» Tegnspråklige døve elevers sosiale vilkår i skoler tilrettelagt for døve og hørselshemmede
(Master thesis, 2023-05-30)Opplæring for døve og hørselshemmede elever har de siste tiårene hovedsakelig foregått i ordinære skoler. Da de statlige døveskolene ble lagt ned og opplæringen overført til kommunene, møtte dette kraftig kritikk og motstand ... -
«Det er ikkje målbart». Ei undersøking av korleis lærarar i vidaregåande arbeider for at livsmeistring skal verte ein del av opplæringa.
(Master thesis, 2021-05-28)Samandrag Temaet for masteroppgåva er korleis lærarar i vidaregåande skule driv arbeidet med å gjere livsmeistring til ein del av den overordna delen av læreplanverket for kunnskapsløftet 20. Problemstillinga for oppgåva ... -
"Det er jo ikke alltid vi kan ta med oss bokstavene ut i sandkassa" En kvalitativ studie av læreres erfaringer med motivasjon og belønning, sett i lys av selvbestemmelsesteori og operant betinging.
(Master thesis, 2021-05-14)Problemstilling: “Hva kjennetegner læreres belønningspraksis på barneskolen?” Forskningsspørsmålene i studiet omhandler læreres refleksjoner rundt hvorfor og hvordan de benytter belønning, samt på hvilken måte elevenes ... -
"Det er som å stå kliss naken på Karl Johan" En fenomenologisk studie om tre elevers erfaringer fra fysisk aktivitet og kroppsøving
(Master thesis, 2022-05-19)Masteroppgaven tar utgangspunkt i min tidligere utdanning i kroppsøving og idrettsfag. Interessen for temaet startet der. I dag jobber jeg som kroppsøvingslærer i videregående skole, der et av målene i kroppsøvingsfaget ... -
«Det handler om å finne sin egen form» Læreres profesjonelle handlingsrom − hvordan det blir forstått og utnyttet
(Peer reviewed; Journal article, 2018)The aim of the study is to examine teachers’ understanding and interpretation of their professional space, and how they experience having possibilities to practice their pedagogical beliefs throughout their careers. The ... -
Developing a CVTAE-based conceptual framework for examining emotions in higher education teaching: a systematic literature review
(Journal article; Peer reviewed, 2023)A number of studies on higher education (HE) teachers' emotions have been carried out, but overall, the literature on this issue is relatively limited, even though HE teaching can be regarded as an emotional endeavor and ... -
Developing professional digital competence in Norwegian teacher education: a scoping review
(Journal article; Peer reviewed, 2024)The widespread use of educational technology in schools compels teachers to seamlessly integrate technology while developing students’ digital competence. As educational technology continually evolves, digital competence ... -
"Diabetikar i ein skulekvardag - elevperspektiv"
(Master thesis, 2014-05-15)This study deals with young diabetics and their perspective on their schooldays. While surveying the theme, which was done before I started work on my study, I found that this point of view was a little researched area in ... -
Diagnostisk vurderingspraksis i matematikk
(Master thesis, 2014-11-11)In 2004, a report from OECD concluded that Norwegian schools lacked information about the progress of the students, and furthermore did not have sufficient tools for identifying students who needed extra support. After ... -
Dialogen som visker ut kategorier: En studie av hvilke erfaringer innvandrerungdommer og norskfødte med innvandrerforeldre har med videregående skole.Hva forteller ungdommenes erfaringer om videregående skoles håndtering av etniske ulikheter?
(Doctoral thesis, 2014-11-25)The aim of the thesis is immigrant youth and Norwegians born to immigrant parents in upper secondary school in Norway, and how this group of students experience their daily life in school. The thesis examines whether ... -
Digital assessment – how does it challenge local practices and national law? A Norwegian case study
(Peer reviewed; Journal article, 2018)The traditional exam has a strong holding within Norwegian higher education and is very often the preferred way of assessing students. Digital technology opens up for alternatives to the traditional exam, but so far focus ... -
Digital Consumer Health: Negotiating Multiple Voices in the Clinical Consultation
(Journal article; Peer reviewed, 2021)In this paper, we explore what may happen when people who are ostensibly “well” bring data from digital self-tracking technologies to medical consultations. On the basis of a fictional case narrative, we explore how multiple ...