Department of Education: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 351
-
Skolevegring sett fra elevene sitt perspektiv
(Master thesis, 2023-05-30)De siste årene har det blitt rapportert om et økende fravær i skolen og da særlig knyttet til elever som vegrer seg for å gå på skolen. Dette fenomenet blir i litteraturen omtalt som skolevegring og er elever som i ... -
Sammen, men hver for seg: En studie av relasjoner og undervisning i Covid-19 pandemien.
(Master thesis, 2023-05-30)Denne masteroppgaven tar for seg temaet fjernundervisning som fant sted i begynnelsen av Covid-19 pandemien i 2020. I oppgaven utforsket jeg hvordan en gruppe informanter (som gikk på videregående skole med studiespesialisering ... -
«Å beskrive det magiske» En kvalitativ studie av musikklærere i ungdomsskolen sine opplevelser med vurdering av komposisjoner
(Master thesis, 2023-05-30)Dette masterprosjektet har undersøkt hvilke opplevelser musikklærere har med vurdering av komposisjoner i musikkfaget i ungdomsskolen. Det undersøkes også hva de sier de legger vekt på når de vurderer slikt kreativt, ... -
Identifisering og tilrettelegging for evnerike barn i den norske skolen
(Master thesis, 2023-05-15)Siden Arnolf Hofset først snakket om evnerike elever i Norge i 1970 tok det godt over 35 år før deres behov begynte å bli et tema innen pedagogikk og politikk. Ledende aktører, interesseorganisasjoner og internasjonale ... -
«Det er hvem jeg er» Tegnspråklige døve elevers sosiale vilkår i skoler tilrettelagt for døve og hørselshemmede
(Master thesis, 2023-05-30)Opplæring for døve og hørselshemmede elever har de siste tiårene hovedsakelig foregått i ordinære skoler. Da de statlige døveskolene ble lagt ned og opplæringen overført til kommunene, møtte dette kraftig kritikk og motstand ... -
Gjennom nåløyet? – en tematisk analyse om erfaringer med fravær, frafall og fullføring av videregående opplæring
(Master thesis, 2023-05-30)Det er et uttalt politisk mål at flere skal fullføre videregående opplæring (Meld. St. 21 (2020–2021). Høyt fravær i utdanningsløpet øker risikoen for frafall i videregående skole (Markussen, 2010). Temaet for denne studien ... -
Citizenship to (counter)terrorism: The need to de-securitise the Norwegian education system and create space for democratic resilience
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Education for citizenship has been the subject of growing policy and research attention since the beginning of the twenty-first century. Yet, alongside conventional assumptions that school can help young learners develop ... -
Hvilke erfaringer gir PALS-modellen for elever med ADHD?: En kvalitativ undersøkelse av PALS-modellen gjennom lærere og PALS-veiledere.
(Master thesis, 2023-05-15)Denne kvalitative masteroppgaven er gjennomført med ønske om å undersøke PALS-modellens pedagogiske og organisatoriske prinsipper, og hvorvidt disse fungerer som tilrettelegging for elever med ADHD. Problemstillingen som ... -
Universell utforming og tilrettelegging for elever i grunnskolen med autismespekterforstyrrelser og sensoriske vansker - En kvalitativ intervjuundersøkelse
(Master thesis, 2023-05-15)Bakgrunn: Vansker med å prosessere sensoriske stimuli er vanlig hos barn og unge med autismespekterforstyrrelser (ASF). Sensoriske vansker omfatter både hypersensitivitet (oversensitivitet) og hyposensitivitet (undersensitivitet) ... -
Sjølvstendige småbarn - i læreplan og pedagogisk praksis
(Master thesis, 2023-05-15)Eit heilt sentralt ideal i den færøyske kulturen er å vere individualist, og på samfunnsnivå ser ein ei utvikling frå kollektive til individuelle verdiprioriteringar som legg eit aukande press på enkeltmenneske sitt ... -
Ja, takk, begge deler. - Men viktigst er hva elevene lærer
(Master thesis, 2023-05-22)Digitaliseringen av skolen er en tematikk som engasjerer og er gjenstand for debatt. Innføringen av digitale verktøy i skolen følger utviklingen i samfunnet generelt, og digital kompetanse er en av de fem grunnleggende ... -
En tematisk analyse av hvilke erfaringer PP-rådgivere har fra det tverrfaglige samarbeidet med lærere på ungdomstrinnet i saker knyttet til bekymringsfullt skolefravær
(Master thesis, 2023-05-15)Bakgrunn og formål: Masteravhandlingen undersøker PP-rådgiveres erfaringer fra det tverrfaglige samarbeidet med lærere på ungdomstrinnet i saker knyttet til bekymringsfullt skolefravær. Alle barn i Norge mellom 6-16 år har ... -
Lærernes erfaringer med arbeidssituasjonen under Covid-19.
(Master thesis, 2023-05-15)Tema for denne masteroppgaven er lærernes opplevelse av arbeidsforholdene under Covid-19-pandemien og hvilke erfaringer de har høstet. Jeg ønsker gjennom denne studien å finne ut hvordan et lite utvalg lærere erfarte ... -
Being an Educator: Norwegian Prison Officers’ Conception of their Role Regarding Incarcerated Persons’ Education
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Despite the fact that prison officers are close to the incarcerated persons in everyday life in prison, and therefore will have great impact and influence on the incarcerated persons’ understanding of and motivation for ... -
Infodemi og pandemisk risikopersepsjon
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Subkulturer som finner fellesskap gjennom konspirasjonsteorier, kan forklare noe av den pågående vaksinemotstanden internasjonalt. For fremtidig kriseberedskap blir det viktig å kartlegge hvordan digitalt utenforskap spiller ... -
Hegel i Bagdad: Verdens historie som frihetens framskritt
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
The teaching apparatus : Understanding the material entanglement of practices in the upper secondary classroom
(Doctoral thesis, 2023-03-24)Utdanning er en levende prosess som består av hverdagslige undervisningssituasjoner og deres romlige og kroppslige sammenhenger. Materialiteten i pedagogisk praksis blir i økende grad adressert i forskning. Imidlertid er ... -
Du kan, du skal – skolevegring, digitalisering og selvets tretthet i den elevsentrerte skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2022)