Browsing Department of Education by Issue Date
Now showing items 21-40 of 313
-
Klasseledelse, klassemiljø og elevinnflytelse. En kvantitativ og representativ studie blant norske elever i 9. og 10. klasse
(Master thesis, 2007)Det var signifikant positiv bivariate korrelasjoner mellom de fem variablene; lærerens emosjonelle støtte, faglige støtte og kontroll, samt relasjoner mellom elevene og normer i klassen. Alle disse variablene hadde også ... -
Narrative construction of teacher identity
(Doctoral thesis, 2007-08-14)There has been an overemphasis within narrative approaches to teacher identity to use autobiographical material and personal accounts from teachers or teacher students as material sources for analysis. Very few studies ... -
Kunnskap i handling. Hvordan kan sosiale fellesskap være med på å fremme kunnskap i handling ved å dele og bearbeide erfaringer
(Master thesis, 2008)The purpose of this focus on knowledge in actions where the traditional division between theory and practice is removed. This is knowledge concerning how people act when knowledge and actions become one. There is no clear ... -
"Ble vekket av han andre som sa eg ikkje måtte sove på jobb" - en etnografisk undersøkelse om læring av sosiale normer i skole og bedrift i lys av Mesterlære og Konsekvenspedagogikk.
(Master thesis, 2008)Ungdom blir ofte overrasket over arbeidslivets krav når de kommer ut i jobb. En økende brukav praksisutplasseringer fra skolenes side er et tiltak man mener gjør yrkesforberedelsenbedre.I oppgaven undersøker jeg problemet ... -
Å bli avvist i møtet med den annen - En kvalitativ studie om adopsjon og problemer med ny tilknytning
(Master thesis, 2008)The sunshine story" of an adoption brings a smile to our faces and warmth to our hearts. Unfortunately this is not always the reality. In this study I focus on one family who adopted a child with attachment disorder. This ... -
Kampen om mobbebegrepet - En diskursanalyse av begrepet mobbing i barnehagen
(Master thesis, 2008)Most people still associate bullying among children predominantly to schools, as evident in both national and international research. Kindergarden bullying in Norway became actualized from a political stance through the ... -
Suksess eller faglige nederlag? En empirisk studie av minoritetsungdom i videregående skole med kort botid
(Master thesis, 2008)I denne oppgaven undersøkes hvilke faktorer som kan ha betydning for om minoritets- språklige ungdommer, med kort botid i Norge, består videregående trinn 1 etter å ha gått et tilpasset grunnskoleløp for elever over 16 år. ... -
"Eg hadde ikkje lyst å høre mer". Stengsler ved det teoretiske kunnskapsidealet. Vilkår for tilpassing, læring og danning.
(Master thesis, 2008)Med bakgrunn i eigen, og kunnskap om andre elevars ineffektive læring i det obligatoriske utdanningsløpet, spør eg korvidt dei såkalla "allmennfaga" greier å imøtekome evnene og føresetnadene til elevane, utdanne dei til ... -
Barnets stemme hjemme. Om barneskolebarns deltagelse hjemme sett fra barns synsvinkel
(Master thesis, 2008-06-30)Implementeringen av Barnekonvensjonen i norsk lovverk i 2003 har aktualisert ulike tema knyttet til barns rettigheter. Barns deltagelse er et barnepolitisk satsingsområde, og Norge skal være ledende i Europa på dette ... -
The study experiences of the high achievers in a competitive academic environment: A cost of success?
(Peer reviewed; Journal article, 2009)The present paper is a case study that explores the study experiences and possible costs of success for the students accepted into the professional program in psychology at the University of Bergen in Norway. In this highly ... -
Den omsorgsfulle væremåte: En studie av voksnes væremåte i forhold til barn i barnehagen
(Doctoral thesis, 2009-01-29)In Norway, children who attend a kindergarten have a legal right to receive care. This legal right is the juridical context of the present study and I describe care as a legal “shall”-obligation for adults in kindergarten. ... -
Språksjangeren i sykepleierutdanningen. En kvalitativ studie av sykepleierstudenters opplevelse av språksjangeren i sykepleierutdanningen
(Master thesis, 2009-05-13)Å utdanne seg til sykepleier handler om mer enn bare å lære seg fagkunnskap. Det handler i tillegg til fagkunnskap og praktiske ferdigheter om å utvikle en måte å tenke, kommunisere og møte pasienter og pårørende på. Det ... -
Problematferd og organisering
(Master thesis, 2009-05-14)Et godt læringsmiljø i skolen avhenger av kunnskap om sammenhenger mellom faktorer i læringsmiljøet. "Problematferd og organisering i skolen" bygger på tidligere nasjonal og internasjonal forskning om problematferd og ... -
Helsearbeideres deltakelse i virtuelle fagnettverk. "Et instrument for faglig refleksjon"
(Master thesis, 2009-05-15)I denne forskningsoppgaven har jeg undersøkt helsearbeideres erfaringer fra deltakelse i virtuelle fagnett. Informantene er helsearbeidere fra ulike yrkesgrupper og ulike nivå i helsevesenet, og som alle arbeider innenfor ... -
Skolens nye tradisjonsbærere: Hvordan opplever førskolelærere sin praksis som lærer i grunnskolen?
(Master thesis, 2009-05-19)Teaching and facilitating learning is what most people associate with the primary role of the pedagogue. In my study I investigate how a group of four pre-school teachers experience their practice as a teacher in primary ... -
Into the Marginal Zone. An Autoethnographic Journey through Teaching Experience
(Master thesis, 2009-06-08)This autoethnographic study explores how potentials of learning and new hope emerge in decisive events where a teacher and marginalized students in Norwegian upper secondary school are involved. The events are based on my ... -
Productive interactions in ICT supported communities of learners
(Doctoral thesis, 2009-06-30)The aim of this thesis is to single out what characterises productive interactions in ICTsupported communities of learners, based on research from three different case studies. The methodological approach through action ... -
Frå ungdomsskule til vidaregåande skule – elevane si stemme
(Peer reviewed; Journal article, 2010)This article is based on a qualitative study of students’ experiences with the transition from lower to upper secondary school in vocational programmes. The educational debate in Norway has recent years been concerned with ... -
Kvinner og rus. En kvalitativ studie av sårbare rusavhengige kvinners opplevelser av mulige forklaringer på egen rusavhengighet.
(Master thesis, 2010-03-17)Studien er gjennomført ved en rusklinikk i Norge. Den er basert på intervju med fem rusavhengige kvinner. Hensikten med studien er ved hjelp av kvinnenes historier å få mer kunnskap om hvordan man i fremtiden kan gjøre ... -
”Verden som klasserom”: Perspektiv på overganger mellom læringskulturer i en postmoderne tid
(Master thesis, 2010-10-24)The international and mobile labour market causes many Norwegian children and youth to attend schools abroad, later to return to Norwegian Schools. This Master thesis is based on a qualitative interview study with eight ...