dc.contributor.author | Jenssen, Eirik S. | |
dc.contributor.author | Lillejord, Sølvi | |
dc.date.accessioned | 2012-03-19T12:22:46Z | |
dc.date.available | 2012-03-19T12:22:46Z | |
dc.date.issued | 2009-11 | eng |
dc.Published | Acta Didactica Norge 3(1), November 2009 | en |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/5726 | |
dc.description.abstract | Tilpasset opplæring er et populært politisk virkemiddel når skolen skal reformeres og gjøres i stand til å møte endrede betingelser. Det er et begrep som hentes frem når politikerne skal nå mål som inkludering, sosial utjevning eller økt læringsutbytte. Evalueringer viser at skoler opplever tilpasset opplæring som et uklart og problematisk begrep. Vi viser i denne artikkelen at lærerne har god grunn til å synes at tilpasset opplæring er vanskelig å praktisere. Dette gjør vi ved å vise hvordan tilpasset opplæring har skiftet meningsinnhold med skiftende regjeringer i perioden 1975 og frem til i dag. Vi har identifiser fire ulike epoker i tilpasset opplæring som hver fremhever ulike sider ved opplæringen og forfekter ulike løsninger. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | Acta Didactica Norge | eng |
dc.relation.ispartof | <a href="http://hdl.handle.net/1956/5728" target="blank"> Tilpasset opplæring i norsk skole. Politikeres, skolelederes og læreres handlingsvalg</a> | eng |
dc.title | Tilpasset opplæring: politisk dragkamp om pedagogisk praksis | eng |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.rights.holder | Copyright 2009 adno.no | |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Psychology: 260 | eng |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268 | eng |