dc.contributor.author | Jenssen, Eirik S. | |
dc.date.accessioned | 2012-03-19T12:31:33Z | |
dc.date.available | 2012-03-19T12:31:33Z | |
dc.date.issued | 2011 | eng |
dc.Published | Spesialpedagogikk 7, 2011 | en |
dc.identifier.issn | 0332-8457 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/5727 | |
dc.description.abstract | Dagens rammeverk for grunnskolen har i stor grad overlatt til praksisfeltet å definere, operasjonalisere og samarbeide om tilpasset opplæring. Denne studien undersøker hvordan en gruppe lærere i grunnskolen forstår og håndterer tilpasset opplæring i sin praksis. Artikkelen belyser ulike sider ved tilpasset opplæring: som overordnet perspektiv, som hverdagspraksis, som relasjon og som samarbeid. Artikkelen konkluderer med at lærerne tolker og håndterer begrepet svært ulikt. Dette kommer blant annet til uttrykk i forhold til organisering av spesialundervisning. Lærerne opplever lite samarbeid om tilpasset opplæring og de gir uttrykk for at den privatpraktiserende lærer fortsatt rår grunnen. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | Utdanningsforbundet | eng |
dc.relation.ispartof | <a href="http://hdl.handle.net/1956/5728" target="blank"> Tilpasset opplæring i norsk skole. Politikeres, skolelederes og læreres handlingsvalg</a> | eng |
dc.title | ”Jeg føler jeg har veldig lite ordinær undervisning i den klassen”: hva åtte lærere legger vekt på ved tilpasset opplæring | eng |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.rights.holder | Copyright the author. All rights reserved | |
dc.identifier.cristin | 842227 | |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268 | eng |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Psychology: 260 | eng |