Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOppedal, Silje
dc.date.accessioned2012-04-10T12:15:47Z
dc.date.available2012-04-10T12:15:47Z
dc.date.issued2011-05-20eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/5736
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å få mer kunnskap om hvordan fosterforeldre opplevde matchingprosessen, og hva de synes var viktig for å få en god match. Åtte av ti barn, som plasseres utenfor hjemmet, plasseres i fosterhjem (Backe-Hansen, 2003). Da er det viktig å få en bedre innsikt i fosterforeldres opplevelser av matchingprosessen, og hva de ser på som viktig for å få en god match med fosterbarnet. Hovedproblemstillingen min har vært: "Hvordan opplever fosterforeldre matchingprosessen?". Funnene diskuteres opp mot relevant forskning og teori, hovedsakelig tilknytningsteori og kommunikasjonsteori. Studien er basert på seks intervjuer med elleve fosterforeldre, tilknyttet tre barneverntjenester i Hordaland og Sogn og Fjordane. Informantene er strategisk utvalgt, hvor jeg ønsket kontakt med fosterforeldre som hadde fosterbarn på inntil 15 år, plassert etter § 4-12, hvor det var nøytrale plasseringer med en varighet på ½-2 år på intervjutidspunktet. Det har vært brukt kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer med en varighet fra ca 50 minutter til 1 ½ time. Intervjuene ble tatt opp på bånd, og transkribert ordrett. Metodisk har jeg vært inspirert av en hermeneutisk-fenomenologisk og narrativ tilnærming. Fosterforeldrene i min undersøkelse fremhevet god informasjon og god kjemi med fosterbarnet, som viktig for god matching. Det fremkom imidlertidig ulike nyanser, både i forhold til hva de vektla av disse to områdene, samt hvordan de opplevde at deres forventninger ble innfridd. Flere fosterforeldre beskrev en umiddelbar følelse av kjemi under det første møtet med fosterbarnet. Kjemien ble trukket frem som positivt for relasjonen og tilpasningen mellom fosterforeldrene og fosterbarnet. Andre relevante funn var at beredskapshjem ble sett som en viktig kilde til informasjon i matchingprosessen. PRIDE-kurs ble også fremhevet som viktig, siden det gav fosterforeldrene realistiske forventninger til hva det ville si å bli fosterforeldre. Fosterbarnas egenskaper ble også vurdert som positivt for matchingen.no_NO
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleFosterforeldres opplevelse av matchingprosessen. ”Det var noe som skjedde – det sa pang”nob
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.localcodeMABARN351
dc.description.localcodeMAPS-BARN
dc.subject.nus762106eng
fs.subjectcodeMABARN351


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel