Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBukkøy, Leneeng
dc.date.accessioned2012-09-25T08:48:03Z
dc.date.available2012-09-25T08:48:03Z
dc.date.issued2012-05-14eng
dc.date.submitted2012-05-14eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/6039
dc.description.abstractHovedfokuset for dette prosjektet er kvinnelige skadevoldende vesener i antikkens Hellas. Problemstillingen er knyttet til tre hovedspørsmål som omhandler om kvinnelige skadevoldende vesener kan være eksempler på gresk folkereligiøsitet, hvordan slike vesener ble fremstilt blant mennesker i antikken, og om beretninger om fire spesifikke kvinnelige skikkelser kan gi kunnskap om kjønnsnormer og kjønnsidealer i det greske samfunnet. Problemstillingene blir undersøkt i forhold til fire kvinnelige vesener: Lamia, Mormo, Empousa og Gello. Bruken av begrepet folkereligiøsitet i dette prosjektet viser til tradisjonell folkereligiøsitet, som kan forklares som tro og religiøs praksis som er mindre strukturert og dogmatisk enn offisiell religion. Folkereligiøsitet kan også omtales som hverdagslig religiøsitet. Tradisjonell folkereligiøsitet er vanskelig å skille fra offisiell religion, siden dette er kategorier som er overlappende. Skadevoldende vesener er ikke-menneskelige vesener, med ikke-menneskelige egenskaper og kvaliteter. Det var vanlig å tro at slike vesener kunne inneha egenskaper slik som å bli usynlig, det å skifte form, oppføre seg på en måte som kan sees på som unormalt, bli klandret for skade, sykdommer, ulykker og dødsfall på mennesker. Dette prosjektet er en dybde analyse av primær kilder som kommer fra ulike forfattere og et vasemaleri. Kildene er fra ulike sjangre og tidsperioder, men fellesnevneren for kildene er at de alle nevner en eller flere av de fire kvinnelige skadevoldende vesenene, og kildene kan gi informasjon om gresk folkereligiøsitet og kvinners roller i det greske samfunnet.en_US
dc.description.abstractThe main focus of this thesis is malicious female creatures in Ancient Greece. The main research questions concerns whether or not these creatures can be viewed as examples of Greek folk-religiosity, how they were percepted by common people in the Antiquity, and how narratives about four specific creatures can provide knowledge regarding the gender norms and ideals in the Greek society. These research questions are examined in relation to four prominent malicious female creatures in the Antiquity, namely Lamia, Mormo, Empousa and Gello. The term folk-religiosity, as used in this study, points to traditional folk-religiosity. This can be explained as belief and religious practice less organized and dogmatic than official religion. In this context folk-religiosity can be referred to as everyday-religious practice. Traditional folk-religiosity is difficult to separate from official religion, because they often overlap. The malicious creatures are nonhuman beings, with nonhuman qualities. They were believed to have the ability to become invisible, to be shapeshifters, to behave in bestial manners, and bring harm, sickness, accidents and death upon people. This thesis is an in-depth analysis of primary sources, which derives from a range of different writers and one pottery decoration. The sources are from different genres and eras, but they all mention one or several of the four creatures, in relations to Greek folk-religiosity, and the role of women in the Greek society.en_US
dc.format.extent1338761 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectGresk religion
dc.subjectFolkereligiøsitet
dc.subjectDemonologi
dc.subjectKvinner
dc.subjectKjønsroller
dc.subjectGresk oldtid
dc.titleFryktinngytende kvinneskikkelser: Kvinnelige skadevoldende vesener i gresk folkereligiøsitet og kjønnsnormer i antikkens Hellaseng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Religionsvitenskap
dc.description.localcodeMAHF-RELV
dc.description.localcodeRELV350
dc.subject.nus714999eng
fs.subjectcodeRELV350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel