Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSwartling, Martin Skifteeng
dc.date.accessioned2013-02-07T13:05:11Z
dc.date.available2013-02-07T13:05:11Z
dc.date.issued2012-11-20eng
dc.date.submitted2012-11-20eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/6303
dc.description.abstractFacebook has grown to be a large and very popular social networking site, Facebook is visible everywhere in daily life, and almost everyone has heard about Facebook, at least here in Norway. In this thesis, I conducted a qualitative study with 11 norwegian non-users of Facebook. Persons between the age of 20 and 40 years, with an understanding of technology and a knowledge of social networking sites, with the aim of answering my research question: why are not these people members of Facebook? I based this thesis on semi-structured informal interviews, based on the method grounded theory, and buildt this thesis based on the data I collected. My results show that my respondents report a variety of reasons why they will not use Facebook. They all report that there are positive aspects with regards to Facebook use, but that they are not enough to make up for what they see as the negative aspects of Facebook. They report that it takes too much of their time, they feel that it is to much negative aspects with regards to the social implications of use, and they feel that it is not a worthy medium for what they ragard as meaningfull communication. It is of little interest to them, they simply do not need nor want to use Facebook.en_US
dc.description.abstractFacebook har vokst til en stor og meget populær sosial nettverkstjeneste, og Facebook er synlig over alt i dagliglivet og nesten alle har hørt om Facebook. Dette er i hvertfall tilfellet i Norge. I denne oppgaven har jeg utført kvalitative intervju med 11 norske ikke-brukere av tjenesten Facebook, mellom 20 og 40 år, med teknologiforståelse og kjennskap til sosiale nettverkstjenester, med det formål å besvare forskningsspørsmålet; hvorfor er ikke disse personene medlemmer av tjenesten Facebook? Jeg baserte meg på semistrukturerte uformelle dybdeintervju, med utgangspunkt i grounded theory metoden, og gikk inn for å bygge oppgaven ut i fra de svarene jeg fikk. Mine respondenter oppgir en rekke grunner for at de ikke vil bruke Facebook, de ser alle at det finnes positive sider ved tjenesten, men for de er det ikke nok til å veie opp for det som de ser på som negative sider ved Facebook. De rapporterer grunner som; det tar for mye av deres tid, det er for negative sosiale og kommunikasjonsmessige følger av bruk, og det er for lite interessant. De har rett og slett ikke behov for eller lyst til å bruke tjenesten Facebook.no_NO
dc.format.extent879253 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectFacebookeng
dc.subjectIkke-brukeng
dc.subjectNorgeeng
dc.titleMot strømmen - En studie i hvorfor enkelte velger å ikke bruke Facebookeng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Digital kultur
dc.description.localcodeMAHF-DIKUL
dc.description.localcodeDIKULT350
dc.subject.nus719906eng
fs.subjectcodeDIKULT350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel