Show simple item record

dc.contributor.authorVelde, Jonaseng
dc.date.accessioned2013-03-08T12:27:21Z
dc.date.available2013-03-08T12:27:21Z
dc.date.issued2012-11-19eng
dc.date.submitted2012-11-19eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/6413
dc.description.abstractEminem's work has been examined under a multitude of academic lenses, often cross-disciplinary. In this thesis I draw heavily on social- and cultural-anthropological theory in reading Eminem's work as modern-day enactments of liminality and rites of passage. Looking at symbols produced in the liminal stage of rites of passage from childhood to adulthood in small-scale societies and in post-industrial societies, along the work of anthropologists such as Arnold van Gennep and Victor Turner, sheds interesting light on Eminem's work. I also argue for looking at Eminem's consciously ambiguous work as evoking the Trickster, a figure central to liminality and prominent both throughout mythology and in Jungian archetypes. Through his modern-day trickstering he assumes a position, through communitas, as charismatic leader" or ceremony master" for a liminal adolescent following looking for individuation in a life stage characteristically ambiguous, wherein previously taken-for-granted rules and truths become blurred and fall away, and the abiding social structure is questioned. In Eminem's own enactment of a rite of passage from childhood to adulthood, the stage of separation and stage of liminality become apparent, but the eventual stage of incorporation is complicated and seemingly postponed endlessly as his fame, a liminoid imitation of the liminal, puts him in a permanent production of liminal symbols.en_US
dc.description.abstractEminems arbeid har vært undersøkt fra mange innfallsvinkler, ofte kryssdisiplinære. I denne masteroppgaven trekker jeg på teorier fra sosial- og kulturantropologien i en lesning av Eminems arbeid som en moderne iscenesettelse av liminalitet og overgangsriter. Å se på kulturelle symboler produsert i den liminale fasen av en overgangsrite fra barndom til voksenliv i småskalasamfunn og post-industrielle samfunn, etter modeller av antropologer som Arnold van Gennep og Victor Turner, kaster et interessant lys på Eminems tekster. Jeg argumenterer også for at Eminems bevisste bruk av ambiguitet fremkaller the Trickster", en sentral figur i liminalitet og fremtredende både i folkemytologi og i Jungianske arketyper. Gjennom hans moderne trickstering" fremstår han, gjennom etablering av communitas", som en karismatisk leder og seremonimester" for en liminal tenåringsfanbase i en prosess av identitetsforming og i en livsfase hvor tidligere opplagte regler og sannheter blir tvetydige og faller fra, og den rådende samfunnsstrukturen stilles spørsmål ved. I Eminems egen iscenesettelse av en overgangsrite fra barndom til voksenliv, fremtrer fasene for adskillelse og liminalitet tydelig, men den eventuelle fullbyrdelsen og inkorporasjonen uteblir, komplisert og tilsynelatende utsatt på ubestemt tid ettersom Eminems berømmelsen, en liminoid etterligning av det liminale, forårsaker en permanent produksjon av liminale symboler.en_US
dc.format.extent404248 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectEminemeng
dc.subjectHip-Hopeng
dc.subjectRapeng
dc.subjectAnthropologyeng
dc.subjectRites of Passageeng
dc.subjectLiminalityeng
dc.subjectJungian Archetypeseng
dc.subjectTrickstereng
dc.subjectCommunitaseng
dc.subjectLiminoideng
dc.titleFrom Liminal to Liminoid: Eminem's Tricksteringeng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Engelsk
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.description.localcodeENG350
dc.subject.nus711124eng
fs.subjectcodeENG350


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record