Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyklebust, Astrid
dc.date.accessioned2013-09-04T11:30:24Z
dc.date.available2013-09-04T11:30:24Z
dc.date.issued2013-05-15eng
dc.date.submitted2013-05-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/7047
dc.description.abstractThis master thesis is a about teachers and pupils' experiences with written and oral feedback from 5th. - 7th. grade. The study is qualitative and the main topic is formative assessment in schools. The research question is: What do teachers do and how do students from 5th. - 7th. grade experience the oral and written feedback they get on their work, in the Norwegian as subject? In order to highlight the research question, I decided to conduct interviews with three teachers and 12 students from three different schools. The interviews with the teachers were individual, while the students were interviewed in three focus groups. All the interviews lasted for about 1 hour. The interviews were recorded with a sound recorder before I transcribed them. The data from the transcription was analysed based on the three research questions, which are derived from the main research question. These three research questions are the following: A. How do teachers experience the school`s assessment practices? B. What kind of experiences do teachers and students have with assessment for learning? And C: How do teachers and students characterize good assessment practice? The result from the findings show a considerable consistency between what the teachers and the student experiences. Teacher and students agree on what kind of formative assessment and feedback, the students learn best from. This finding also corresponds former national and international research in this field. The school culture and the teachers' academic professional development are essential for assessment in schools. The teacher informants in this study experienced that the students learned more when they used formative assessment in their teaching. This is the reason why they prioritize to spend time on formative assessment. Another finding is that aims and criteria are important for the feedback. However teachers have to use the aims and criteria, for the reason that students would learn from them. This should be done in a way, that don`t stop them or take control over their imagination. Findings from the project show that the students learning outcomes increases when pupils receive oral feedback through dialogue with the teacher. Still the students appreciate written feedback. If students participate in the assessment process this strengthens their motivation and learning outcome, in spite of the fact that it is very time consuming. This in turn indicates that teachers must constantly be in academic professional development, considering what to prioritize in their teaching. In order to support their pupils` learning outcome.en_US
dc.description.abstractMasteroppgaven "Lærere og elevers erfaringer med underveisvurdering på mellomtrinnet" er en kvalitativ studie som handler om underveisvurdering i skolen. Hovedfokuset i oppgaven handler lærerens og elevens opplevelser med skriftlige og muntlige tilbakemeldinger i norskfaget. Problemstillingen for oppgaven lyder slik: Hva gjør lærere og hvordan opplever elever på mellomtrinnet, tilbakemelding på muntlige og skriftlige arbeider i norskfaget? For å belyse problemstillingen valgte jeg å gjennomføre intervju med tre lærere og 12 elever, fra tre ulike skoler. Lærerintervjuene var individuelle, mens elevene ble intervjuet i tre fokusgrupper. Alle intervjuene varte i omtrent 1 time og intervjuene ble tatt opp med lydopptaker, før de ble transkribert. Datamaterialet jeg satt igjen med ble analysert med utgangspunkt i tre forskningsspørsmål, som er med på å belyse problemstillingen. Forskningsspørsmålene lyder slik: A. Hvordan opplever lærerne skolens vurderingspraksis? B. Hvilke erfaringer har lærere og elever med vurdering for læring? og C: Hva mener lærere og elever kjennetegner god vurderingspraksis? Resultatet viser at det er stor samstemthet mellom lærerne og elevens opplevelse av hvilken type vurderingspraksis elevene har størst læringsutbytte av. Opplevelser som i tillegg samsvarer med tidligere internasjonal og nasjonal forskning på feltet. Skolekulturen viser seg å være sentral for underveisvurderingen i skolen, da den blant annet styrer lærernes tid til samarbeid. Lærerne prioriterer tid til underveisvurderingen ovenfor andre ting, da de opplever at elevenes læringsutbytte av den er så stort. Det blir også klart at mål og kriterier er viktig for tilbakemeldingen. Likevel må bruken av mål og kriterier være gjennomtenkte og begrunnet i at elevene skal lære av dem, slik at de ikke virker hemmende for fantasi og lærelyst. Resultatet viser også at elevene og lærerne opplever at læringseffekten av muntlige tilbakemeldinger, og dialogen mellom elev og lærer, er stor. Elevene ønsker og at den muntlig tilbakemeldingen blir supplert med en skriftlig tilbakemelding, som de kan bruke som støtte i videre arbeid. Egen- og kameratvurdering virker motiverende og er læringsrik for elevene, men det er tidkrevende å innføre gode rutiner for denne typen vurdering. Noe som igjen indikerer at lærerne hele tiden må avgjøre hva de skal vektlegge i sin undervisning, ut i fra hva elevene har et størst læringsutbytte av. Lærerne må med dette være i en konstant profesjonell utvikling der de vurderer sin egen praksis.en_US
dc.format.extent1020385 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectVurderingeng
dc.subjectUnderveisvurderingeng
dc.subjectFormativ vurderingeng
dc.subjectTilbakemeldingeng
dc.subjectVurdering for læringeng
dc.titleLærere og elevers erfaringer med underveisvurdering på mellomtrinneteng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Pedagogikk
dc.description.localcodePED395
dc.description.localcodeMAPS-PED
dc.subject.nus724112eng
fs.subjectcodePED395


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel