Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStraalberg, Eirik Askeng
dc.date.accessioned2013-09-10T09:24:19Z
dc.date.available2013-09-10T09:24:19Z
dc.date.issued2013-06-17eng
dc.date.submitted2013-06-17eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/7109
dc.description.abstractGrunnvarme er en stadig viktigere og mer anvendt energikilde i en verden med et økende energibehov, og det er i den forbindelse viktig å utforme systemer som kan utnytte energien på en effektiv måte. Denne oppgaven tar for seg det grunne og lukkede geotermiske anlegget på Ljan skole i Oslo, der en geotermisk varmepumpe forsynes med varme fra en geotermisk brønnpark og en asfaltert bakkesolfanger. Et hovedmål med denne oppgaven er å vurdere energektiviteten til dette systemet. Dette gjøres ved hjelp av simuleringsverktøyet TRNSYS, der det lages systemmodeller av anlegget. Spesielt studeres borehullsbasert lagring av solvarme, og det vurderes om dette er en energieffektiv løsning. For verifisering av modeller og resulater sammenlignes enkelte simuleringsresulater med driftsdata fra Ljan skole. Det konkluderes med at systemet på Ljan skole er energieffektivt, og beregningene tyder på at det geotermiske systemet gir nesten halverte fyringskostnader sammenlignet med et elektrisk eller oljefyrbasert oppvarmingsystem. Systemet ser imidlertid ikke ut til å være tjent med borehullsbasert energilagring. Simuleringer uten energilagring gir enda høyere energieffektivitet enn simuleringer med energilagring, også på lang sikt.en_US
dc.format.extent1955870 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergenen_US
dc.titleEnergieffektivitet i grunne geotermiske systemer. Modellering og analyse av systemet på Ljan skole.en_US
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserveden_US
dc.description.localcodeMAMN-MAT
dc.description.localcodeMAT399K
dc.subject.nus753109eng
fs.subjectcodeMAT399K


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel