Finansielle insentiver og sosial dynamikk. En empirisk analyse
Master thesis
View/ Open
Date
2013-05-20Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Economics [302]
Abstract
Vi benytter data fra et kundesenter i et norsk forsikringsselskap til å analysere hvorvidt de ansatte tar hensyn til effekten deres atferd har på medarbeiderne under gruppebaserte insentivordninger. Datasettet er et panel med ukentlige observasjoner i perioden 2003 til 2009 og inneholder detaljert informasjon om produktiviteten til de ansatte. De ansatte er delt inn i team, og den individuelle lønnsutbetalingen baserer seg delvis på den samlede produktiviteten til medarbeiderne. En slik organisering kan være utsatt for gratispassasjeratferd, men i den grad faktorer som sosiale normer og sosialt press effektivt internaliserer eksternalitetene er det ikke lenger like åpenbart hvordan de ansatte responderer på produktiviteten til sine medarbeidere. Vi benytter informasjonsstrukturen i bedriften til å formulere en dynamisk modell hvor de ansatte responderer på produktiviteten til sine medarbeidere med et tidsetterslep på en uke. Resultatene tyder på at det er en positiv sammenheng mellom individuell produktivitet og produktiviteten til medarbeiderne, der økninger i den gjennomsnittlige produktiviteten til de andre medlemmene på teamet har positive effekter på individuell produktivitet den påfølgende uken. Samtidig finner vi at plasseringen relativt til teamet har betydning for produktiviteten, der plassering i den nedre delen av produktivitetsfordelingen har en positiv effekt på påfølgende produktivitet, relativt til plassering i den øverste delen av fordelingen. Resultatene tyder dermed på at det finnes mekanismer innad i teamene som delvis internaliserer eksternalitetene ved gruppebaserte bonusordninger, der de ansatte korrigerer for avvik fra teamet ved å øke innsatsen den påfølgende uken. Videre analyse gir svake indikasjoner på at effektene er et resultat av dynamikk mellom de ansatte, men vi klarer ikke skille hvorvidt de er et resultat av sosialt press eller samarbeid. Vi finner også tegn til heterogenitet, der det hovedsakelig er ansatte som over tid har prestert dårlig som responderer på produktiviteten til sine medarbeidere. Disse resultatene er i tråd med tidligere empiri, og er heller ikke overraskende da det er ansatte som over tid har prestert dårlig som vil være gjenstand for overvåkning og eventuelle sanksjoner fra medarbeiderne. Samtidig er det disse som vil har størst utbytte av samarbeid og informasjonsdeling innad i teamet.