• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Department of Economics
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Department of Economics
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den samfunnsøkonomiske effekten av markedsføring - anvendt i den norske kosmetikk- og toalettartikkel bransjen

Visic, Aida
Master thesis
Thumbnail
View/Open
58409951.pdf (858.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/7411
Date
2009-06-02
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Economics [268]
Abstract
I denne oppgaven utdypes aktiviteten markedsføring og dens betydning som en konkurransevariabel.Den norske kosmetikk- og toalettartikkelbransjen er anvendt som et eksempel på en bransje som aktivt bruker ulike markedsføringstjenester. I oppgaven belyses motivasjoner for markedsføring, samt effekter av markedsføringsbruk på konsumentenes kjøpsadferd og preferanser fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Hovedfokuset ligger på overtalende markedsføring og dens effekt på samfunnet. Ved hjelp av Hotelling-teori om lokalisering og modellen til Von der Fehr og Stevik (1998) vises det hvordan konsumentenes preferanser påvirkes av markedsføring på en slik at oppfatningen av den ideelle produktkombinasjon endres. Den økonomiske analysen viser at lønnsomheten ved preferanseendringer oppfattes veldig ulikt, avhengig av hvem sitt ståsted det gjelder. Konklusjonen viser at dette er ikke samfunnsøkonomisk optimalt.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit