• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Department of Economics
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Department of Economics
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den samfunnsøkonomiske effekten av markedsføring - anvendt i den norske kosmetikk- og toalettartikkel bransjen

Visic, Aida
Master thesis
Thumbnail
Åpne
58409951.pdf (858.6Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/7411
Utgivelsesdato
2009-06-02
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Economics [268]
Sammendrag
I denne oppgaven utdypes aktiviteten markedsføring og dens betydning som en konkurransevariabel.Den norske kosmetikk- og toalettartikkelbransjen er anvendt som et eksempel på en bransje som aktivt bruker ulike markedsføringstjenester. I oppgaven belyses motivasjoner for markedsføring, samt effekter av markedsføringsbruk på konsumentenes kjøpsadferd og preferanser fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Hovedfokuset ligger på overtalende markedsføring og dens effekt på samfunnet. Ved hjelp av Hotelling-teori om lokalisering og modellen til Von der Fehr og Stevik (1998) vises det hvordan konsumentenes preferanser påvirkes av markedsføring på en slik at oppfatningen av den ideelle produktkombinasjon endres. Den økonomiske analysen viser at lønnsomheten ved preferanseendringer oppfattes veldig ulikt, avhengig av hvem sitt ståsted det gjelder. Konklusjonen viser at dette er ikke samfunnsøkonomisk optimalt.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit