Den samfunnsøkonomiske effekten av markedsføring - anvendt i den norske kosmetikk- og toalettartikkel bransjen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/7411Utgivelsesdato
2009-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Economics [287]
Sammendrag
I denne oppgaven utdypes aktiviteten markedsføring og dens betydning som en konkurransevariabel.Den norske kosmetikk- og toalettartikkelbransjen er anvendt som et eksempel på en bransje som aktivt bruker ulike markedsføringstjenester. I oppgaven belyses motivasjoner for markedsføring, samt effekter av markedsføringsbruk på konsumentenes kjøpsadferd og preferanser fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Hovedfokuset ligger på overtalende markedsføring og dens effekt på samfunnet. Ved hjelp av Hotelling-teori om lokalisering og modellen til Von der Fehr og Stevik (1998) vises det hvordan konsumentenes preferanser påvirkes av markedsføring på en slik at oppfatningen av den ideelle produktkombinasjon endres. Den økonomiske analysen viser at lønnsomheten ved preferanseendringer oppfattes veldig ulikt, avhengig av hvem sitt ståsted det gjelder. Konklusjonen viser at dette er ikke samfunnsøkonomisk optimalt.